Röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemuksia etäopiskelusta : laadullinen tutkimus
Kiri, Jenni; Vehkakoski, Sanni (2025)
Kiri, Jenni
Vehkakoski, Sanni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616365
Tiivistelmä
Keväällä 2020 koronapandemia siirsi oppilaitokset etäkäytäntöön, mikä haastoi niin opettajat kuin opiskelijat omaksumaan uuden opintomuodon. Vaikka rajoitukset ovat sittemmin poistuneet, etäopetus on jäänyt pysyväksi osaksi koulutusta, ja etäopiskelun suosio onkin kasvanut merkittävästi viime vuosina.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemuksia etäopiskelusta sekä saada kehityskohteita tulevaisuuden etäopetukselle ja etäopiskelulle. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla röntgenhoitajaopiskelijoita, jotka ovat opiskelleet etänä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Opinnäytetyön aineiston analysointimenetelmänä käytettiin induktiivista eli aineistolähtöistä analyysia.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että suhtautuminen etäopiskeluun oli kaksijakoista. Osa haastatelluista koki etäopiskelun vaikuttaneen negatiivisesti opiskelumotivaatioon sekä yhteisöllisyyteen. Myös kommunikaatio opettajien ja ryhmäytyminen muiden opiskelijoiden kanssa koettiin haastavaksi. Koetut haasteet vaihtelivat huomattavasti haastateltavien välillä, sillä osa koki kommunikaation taas riittäväksi. Kaikki haastateltavat kokivat etäopinnot kuitenkin mahdollistavana tekijänä sen joustavuuden ansiosta. Tulosten perusteella etäopiskelun heikkouksiksi koettiin vertaistuen ja itsekurin puute, vuorovaikutuksen heikkeneminen, ajankäytön suunnittelun vaikeus sekä keskittymisvaikeudet etäluentojen seuraamisessa. Etäopiskelun vahvuuksia katsottiin olevan sen joustavuus sekä opintojen ja muun elämän yhteensovittamisen helppous. Myös riippumattomuus aikaan ja paikkaan koettiin etäopiskelun eduksi.
Tutkimuksella saatiin tärkeää tietoa röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemuksista etäopiskelusta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää etäopiskelun ja etäopetuksen kehittämisessä. Tutkimuksesta voidaan laatia jatkotutkimus perehtymällä aiheeseen syvemmin sekä laajentamalla tutkimusta suuremmalle kohdejoukolle, jotta saataisiin entistä kattavampia ja luotettavampia tutkimustuloksia aiheesta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemuksia etäopiskelusta sekä saada kehityskohteita tulevaisuuden etäopetukselle ja etäopiskelulle. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla röntgenhoitajaopiskelijoita, jotka ovat opiskelleet etänä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Opinnäytetyön aineiston analysointimenetelmänä käytettiin induktiivista eli aineistolähtöistä analyysia.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että suhtautuminen etäopiskeluun oli kaksijakoista. Osa haastatelluista koki etäopiskelun vaikuttaneen negatiivisesti opiskelumotivaatioon sekä yhteisöllisyyteen. Myös kommunikaatio opettajien ja ryhmäytyminen muiden opiskelijoiden kanssa koettiin haastavaksi. Koetut haasteet vaihtelivat huomattavasti haastateltavien välillä, sillä osa koki kommunikaation taas riittäväksi. Kaikki haastateltavat kokivat etäopinnot kuitenkin mahdollistavana tekijänä sen joustavuuden ansiosta. Tulosten perusteella etäopiskelun heikkouksiksi koettiin vertaistuen ja itsekurin puute, vuorovaikutuksen heikkeneminen, ajankäytön suunnittelun vaikeus sekä keskittymisvaikeudet etäluentojen seuraamisessa. Etäopiskelun vahvuuksia katsottiin olevan sen joustavuus sekä opintojen ja muun elämän yhteensovittamisen helppous. Myös riippumattomuus aikaan ja paikkaan koettiin etäopiskelun eduksi.
Tutkimuksella saatiin tärkeää tietoa röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemuksista etäopiskelusta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää etäopiskelun ja etäopetuksen kehittämisessä. Tutkimuksesta voidaan laatia jatkotutkimus perehtymällä aiheeseen syvemmin sekä laajentamalla tutkimusta suuremmalle kohdejoukolle, jotta saataisiin entistä kattavampia ja luotettavampia tutkimustuloksia aiheesta.