Myyntidataan perustuva tuoteportfolion analyysi ravintola-alan yrityksessä
Sainio, Sanni (2025)
Sainio, Sanni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616453
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy analysoimaan case-ravintolan viinituoteportfolion suorituskykyä myyntidatan perusteella. Työ tavoittelee tunnistamaan kehityskohteita, avinmenestystekijöitä sekä esittää suosituksia tuoteportfolion optimointiin.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ajankohtaisen kirjallisuuden ja tutkimusten kautta tuoteportfolion hallintaa, brändin merkitystä sekä tuotestrategioita ravintola-alan liiketoimintaympäristössä. Data-analyysi keskittyy mittaamaan viinituoteportfolion suorituskykyä ABC-mittarin sekä Traditional menu engineering -matriisin avulla.
Tulokset osoittivat laseittain myytävien viinien suosion ja tuottavuuden sekä tuotannolliset että varastonhallinnalliset ongelmat, kun kyseessä on laaja tuotevalikoima. Työ korostaa tarvetta keskittyä erityisesti korkean katteen sekä korkean menekin tuotteisiin unohtamatta valikoiman strategista optimointia.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ajankohtaisen kirjallisuuden ja tutkimusten kautta tuoteportfolion hallintaa, brändin merkitystä sekä tuotestrategioita ravintola-alan liiketoimintaympäristössä. Data-analyysi keskittyy mittaamaan viinituoteportfolion suorituskykyä ABC-mittarin sekä Traditional menu engineering -matriisin avulla.
Tulokset osoittivat laseittain myytävien viinien suosion ja tuottavuuden sekä tuotannolliset että varastonhallinnalliset ongelmat, kun kyseessä on laaja tuotevalikoima. Työ korostaa tarvetta keskittyä erityisesti korkean katteen sekä korkean menekin tuotteisiin unohtamatta valikoiman strategista optimointia.