Soittoharrastuksen portilla : vanhempien ja opettajien käsityksiä soittoharrastuksen aloittamisesta Lahden konservatoriossa
Hyytiäinen, Maija (2025)
Hyytiäinen, Maija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716506
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella lapsen soittoharrastuksen aloittamista. Opinnäytetyön aineisto on kerätty Lahden konservatoriossa. Soittoharrastuksen aloittamisen tutkiminen on merkityksellistä, koska taiteen perusopetuksen oppilasmäärät ovat laskeneet ja harrastuksen luonne on muuttunut viime vuosien aikana. Toimin itse varhaisiän musiikinopettajana Lahden konservatoriossa ja opinnäytetyön aihe on noussut työyhteisöstä. Keskustelun aiheina on ollut jo pitkään, kuinka saada lisää oppilaita aloittamaan sitoutunut soittoharrastus ja miten saada halukkaat soittoharrastuksen aloittajat valitsemaan mahdollisimman laajasti oma soitin kaikista konservatorion tarjolla olevista instrumenteista.
Kartoitin ensimmäisen vuoden instrumenttioppilaiden huoltajien käsityksiä soittoharrastuksen aloittamisesta Lahden konservatoriossa sähköisellä lomakekyselyllä. Vastauksia tuli 30. Lisäksi selvitin teemahaastattelulla kuuden soitonopettajan käsityksiä aiheesta ja lopuksi vertasin tuloksia toisiinsa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että merkittävin syy aloittaa soittoharrastus on yleensä sosiaalinen. Joku lähipiiristä tai esikuva on soittanut myös jotain soitinta. Tuloksista selvisi myös, että pääsykokeita soittoharrastuksen aloittamiseen ei ole tarpeen järjestää, mutta jonkinlainen tapaaminen aloittavan soitto-oppilaan kanssa olisi hyvä.
Opinnäytetyöni tutkimustuloksia voivat hyödyntää Lahden konservatorion henkilöstön lisäksi myös muut musiikkioppilaitokset. Nykypäivän musiikkioppilaitosten on jatkuvasti uudistuttava sekä vastattava siihen tarpeeseen, joka nousee yhteisöstä ja yhteiskunnasta. Samaan aikaan sen on oltava uskollinen omalle arvomaailmalleen.
Kartoitin ensimmäisen vuoden instrumenttioppilaiden huoltajien käsityksiä soittoharrastuksen aloittamisesta Lahden konservatoriossa sähköisellä lomakekyselyllä. Vastauksia tuli 30. Lisäksi selvitin teemahaastattelulla kuuden soitonopettajan käsityksiä aiheesta ja lopuksi vertasin tuloksia toisiinsa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että merkittävin syy aloittaa soittoharrastus on yleensä sosiaalinen. Joku lähipiiristä tai esikuva on soittanut myös jotain soitinta. Tuloksista selvisi myös, että pääsykokeita soittoharrastuksen aloittamiseen ei ole tarpeen järjestää, mutta jonkinlainen tapaaminen aloittavan soitto-oppilaan kanssa olisi hyvä.
Opinnäytetyöni tutkimustuloksia voivat hyödyntää Lahden konservatorion henkilöstön lisäksi myös muut musiikkioppilaitokset. Nykypäivän musiikkioppilaitosten on jatkuvasti uudistuttava sekä vastattava siihen tarpeeseen, joka nousee yhteisöstä ja yhteiskunnasta. Samaan aikaan sen on oltava uskollinen omalle arvomaailmalleen.