Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Työntekijöiden kokemukset strategian jalkauttamisesta materiaaleja ja raaka-aineita välittävässä yrityksessä

Ahotupa, Katariina (2025)

Avaa tiedosto
Ahotupa_Katariina.pdf (958.2Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Ahotupa, Katariina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716696
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä selvitettiin työntekijöiden kokemuksia strategian jalkauttamisesta materiaaleja ja raaka-aineita välittävässä yrityksessä. Työn tavoitteena oli tutkia strategian jalkauttamisen onnistumista; kuinka hyvin työntekijät ymmärtävät strategian sekä oman roolinsa sen toteuttamisessa ja tarjota kehittämisehdotuksia. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain yhtä liiketoimintalinjaa sekä yhtä ammattiryhmää.

Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen voi jakaa kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin strategiatyön keskeisiä käsitteitä, kuten strategian määritelmää ja jatkuvaa strategiaprosessia. Toisessa osassa syvennyttiin strategian jalkautuksen onnistumisen kannalta keskeisiin osa-alueisiin ja jalkautuksen ongelmakohtiin. Strategian jalkautuksen osalta paneuduttiin tarkemmin jalkautuksen keinoihin ja johtamiseen, keskijohdon rooliin, osallistamiseen, viestintään, strategian ymmärtämiseen sekä jalkautuksen mittaamiseen.

Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja aineistonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemahaastattelu on kvalitatiivinen eli laadullinen menetelmä. Haastatelluille haluttiin antaa mahdollisuus tuoda mahdollisimman vapaasti esiin heidän kokemuksiaan ja näkemyksiään. Haastattelut toteutettiin keväällä 2025 yksilöhaastatteluina viidelle työntekijälle. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin sekä aineistolähtöistä että teoriaohjaavaa analyysiä. Haastattelukysymykset oli laadittu ja teemoiteltu teorian pohjalta esiin nousseiden hyvän jalkautuksen osa-alueiden mukaan. Näitä teemoja olivat strategian ymmärtäminen, viestintä, johdon rooli strategiatyössä, osallistaminen ja mittaaminen. Lisäksi tutkimuskysymysten pohjalta teemoiksi valittiin vielä työntekijöiden oma rooli strategiatyössä ja jalkautuksen kehittäminen. Valittuja teemoja hyödynnettiin myös tulosten analysoinnissa ja esittämisessä.

Tutkimuksen tuloksena selvisi, että strategian jalkautus koettiin monelta osin onnistuneeksi. Henkilöstö koki strategian selkeäksi ja koki ymmärtävänsä strategian. Tätä on edesauttanut onnistunut dialogi esihenkilön ja työntekijöiden välillä. Esihenkilöllä oli ollut vahva rooli strategian jalkautuksessa ja tämä koettiin hyväksi sekä onnistuneeksi. Työntekijät olivat lisäksi tyytyväisiä osallistamiseen sekä ymmärsivät oman roolinsa strategian toteuttamisessa varsin yhteneväisesti. Tutkimusten tulosten pohjalta esiin nousi tarve kehittää viestintää koko strategian, sen etenemisen ja mittaamisen osalta. Strategia koettiin irrallisena
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste