Sanoista tekoihin : miten vastuullisuus ja eettisyys näkyvät matkailu- ja palvelualan johtamisessa
Ekonoja, Iida; Ylisaukko-oja, Henna (2025)
Ekonoja, Iida
Ylisaukko-oja, Henna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616419
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja analysoida vastuullista ja eettistä johtamista matkailu- ja palvelualalla. Tavoitteena oli ymmärtää, miten esihenkilöt määrittelevät vastuullisen ja eettisen johtamisen sekä millaisia eettisiä haasteita he kohtaavat päivittäisessä työssään. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat:
1. Miten esihenkilöt määrittelevät vastuullisen ja eettisen johtamisen omassa työssään matkailu- ja palvelualalla?
2. Millaisia eettisiä haasteita esihenkilöt kohtaavat päivittäisessä työssään matkailu- ja palvelualalla?
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lapin ammattikorkeakoulun HYVE – Hyvinvoivat esihenkilöt työyhteisöjen voimavarana –hanke. Ensisijaisena aineistona toimi HYVE-hankkeessa kerätty haastatteluaineisto, jossa matkailu- ja palvelualan esihenkilöt jakoivat näkemyksiään muun muassa vastuulliseen ja eettiseen johtamiseen liittyen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen laadullista sisällönanalyysiä anonymisoitujen haastatteluiden analysoinnissa.
Tutkimuksen perusteella vastuullinen ja eettinen johtaminen ilmenevät konkreettisina tekoina, joissa korostuvat työntekijöiden huomiointi, avoimuus, reiluus ja luottamuksen rakentaminen. Vastuullinen johtaminen painottuu kokonaisvaltaiseen taloudelliseen, sosiaaliseen ja ympäristölliseen vastuuseen, kun taas eettinen johtaminen korostaa arvo- ja ihmiskeskeistä päätöksentekoa. Lisäksi esihenkilöt kokevat työssään monenlaisia eettisiä haasteita, jotka liittyvät erityisesti henkilöstön johtamiseen ja liiketoiminnan tavoitteiden yhteensovittamiseen. Toimialan erityispiirteet, kuten sesonkiluonteisuus, monikulttuurisuus ja työn kuormittavuus, asettavat esihenkilöille vaatimuksia tasapainottaa työn tehokkuus ja henkilöstön hyvinvointi.
1. Miten esihenkilöt määrittelevät vastuullisen ja eettisen johtamisen omassa työssään matkailu- ja palvelualalla?
2. Millaisia eettisiä haasteita esihenkilöt kohtaavat päivittäisessä työssään matkailu- ja palvelualalla?
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lapin ammattikorkeakoulun HYVE – Hyvinvoivat esihenkilöt työyhteisöjen voimavarana –hanke. Ensisijaisena aineistona toimi HYVE-hankkeessa kerätty haastatteluaineisto, jossa matkailu- ja palvelualan esihenkilöt jakoivat näkemyksiään muun muassa vastuulliseen ja eettiseen johtamiseen liittyen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen laadullista sisällönanalyysiä anonymisoitujen haastatteluiden analysoinnissa.
Tutkimuksen perusteella vastuullinen ja eettinen johtaminen ilmenevät konkreettisina tekoina, joissa korostuvat työntekijöiden huomiointi, avoimuus, reiluus ja luottamuksen rakentaminen. Vastuullinen johtaminen painottuu kokonaisvaltaiseen taloudelliseen, sosiaaliseen ja ympäristölliseen vastuuseen, kun taas eettinen johtaminen korostaa arvo- ja ihmiskeskeistä päätöksentekoa. Lisäksi esihenkilöt kokevat työssään monenlaisia eettisiä haasteita, jotka liittyvät erityisesti henkilöstön johtamiseen ja liiketoiminnan tavoitteiden yhteensovittamiseen. Toimialan erityispiirteet, kuten sesonkiluonteisuus, monikulttuurisuus ja työn kuormittavuus, asettavat esihenkilöille vaatimuksia tasapainottaa työn tehokkuus ja henkilöstön hyvinvointi.