Miten psykologiset vaikutuskeinot ohjaavat hyvinvointisisältöjen markkinointia ja yleisön sitoutumista TikTokissa?
Levola, Emilia (2025)
Levola, Emilia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716737
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia psykologisten vaikutuskeinojen roolia hyvinvointisisältöjen markkinoinnissa TikTokissa. Työssä tarkasteltiin, miten vaikutuskeinoja, kuten sosiaalista todistetta, tunteisiin vetoamista ja auktoriteettia, hyödynnettiin alustalla julkaistuissa hyvinvointivideoissa ja miten ne vaikuttivat sisällön tehokkuuteen ja sitoutumiseen.
Tutkimuksen menetelmäksi valikoitui laadullinen analyysi, jossa havainnoitiin valittuja TikTok-videoita. Työssä pyrittiin valikoimaan huolellisesti kirjallisia lähteitä sekä internetlähteitä. Analyysin tueksi perehdyttiin ajankohtaiseen tutkimuskirjallisuuteen, jotta voitiin analysoida aiempia tutkimuksia sekä kirjallisuutta. Keskeiseksi nousi Robert B. Cialdinin teoria psykologisista vaikuttamisen keinoista. Tutkimuskohteiksi valittiin kolme hyvinvointibrändiä, joiden sisältöjä tarkasteltiin psykologisten vaikutuskeinojen näkökulmasta.
Tuloksista ilmeni, että TikTokin algoritmiohjautuva ja visuaalinen luonne tehosti psykologisten vaikutuskeinojen käyttöä. Vaikuttamisen keinot esiintyvät sisällöissä usein huomaamattomasti, mutta ne lisäsivät katselukertoja ja vuorovaikutusta. Opinnäytetyö osoitti, että psykologisia vaikutuskeinoja hyödyntämällä voitiin tavoittaa laajoja yleisöjä ja vahvistaa brändin näkyvyyttä TikTokissa. Työ tarjoaa markkinoinnin ja sosiaalisen median ammattilaisille käytännönläheisiä esimerkkejä siitä, miten TikTokin erityispiirteet voidaan soveltaa tehokkaaseen viestintään.
Tutkimuksen menetelmäksi valikoitui laadullinen analyysi, jossa havainnoitiin valittuja TikTok-videoita. Työssä pyrittiin valikoimaan huolellisesti kirjallisia lähteitä sekä internetlähteitä. Analyysin tueksi perehdyttiin ajankohtaiseen tutkimuskirjallisuuteen, jotta voitiin analysoida aiempia tutkimuksia sekä kirjallisuutta. Keskeiseksi nousi Robert B. Cialdinin teoria psykologisista vaikuttamisen keinoista. Tutkimuskohteiksi valittiin kolme hyvinvointibrändiä, joiden sisältöjä tarkasteltiin psykologisten vaikutuskeinojen näkökulmasta.
Tuloksista ilmeni, että TikTokin algoritmiohjautuva ja visuaalinen luonne tehosti psykologisten vaikutuskeinojen käyttöä. Vaikuttamisen keinot esiintyvät sisällöissä usein huomaamattomasti, mutta ne lisäsivät katselukertoja ja vuorovaikutusta. Opinnäytetyö osoitti, että psykologisia vaikutuskeinoja hyödyntämällä voitiin tavoittaa laajoja yleisöjä ja vahvistaa brändin näkyvyyttä TikTokissa. Työ tarjoaa markkinoinnin ja sosiaalisen median ammattilaisille käytännönläheisiä esimerkkejä siitä, miten TikTokin erityispiirteet voidaan soveltaa tehokkaaseen viestintään.