Perehdytyssuunnitelma viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijoille CASE : HJK Oy
Ekberg, Eemeli (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716747
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää HJK Oy:lle selkeä, systemaattinen ja käytännönläheinen perehdytyssuunnitelma viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijoiden perehdytyksestä vastaavien ohjaajien käyttöön. Työ lähti liikkeelle tunnistetusta tarpeesta vahvistaa harjoittelijoiden perehdytyksen yhdenvertaisuutta ja johdonmukaisuutta sekä tukea ohjaajien arkea. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä, ja sen taustaksi rakennettiin teoreettinen viitekehys, jossa käsiteltiin muun muassa kokemuksellista oppimista organisaatiokulttuuria, perehdytyksen käytäntöjä sekä psykologista turvallisuutta. Osana toteutusta analysoin HJK Oy:n tämänhetkisiä perehdytyskäytäntöjä viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijoiden näkökulmasta. Tätä täydensi laadullinen aineisto, joka kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla harjoittelijoilta ja ohjaajilta. Aineiston analyysi ohjasi tuotoksen sisällöllisiä ja rakenteellisia ratkaisuja. Työn tuotoksena syntynyt perehdytyssuunnitelma sisältää selkeästi vaiheistetun ja ohjaajille suunnatun perehdytysmallin, joka kattaa koko harjoittelujakson eri vaiheet aloituksesta päättymiseen. Suunnitelman tavoitteena on edistää harjoittelijan työssäoppimista, lisätä sitoutumista ja mahdollistaa nopeampi siirtyminen itsenäiseen työskentelyyn.