Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opetuksen kehittäminen projektioppimista ja tiedonhallintaa hyödyntäen

Helanen, Jussi (2025)

Avaa tiedosto
Helanen_Jussi.pdf (1.225Mt)
Lataukset: 


Helanen, Jussi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616009
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on opetuksen kehittäminen Koulutuskuntayhtymä OSAOn Limingan yksikössä. Kohdeyritys toimii työn toimeksiantajana ja on myös sen tekijän työnantaja. Yritys tarjoaa kattavasti ammatillisen koulutuksen palveluja kaikille aloille ja tutkintoasteille Oulun seudulla ja Koillismaalla.

Työn tarkoituksena oli kehittää verkko-oppimisympäristö turvallisuusalan perustutkinnon turvajärjestelmien käytön tutkinnon osaan. Kehittäminen toteutettiin hyödyntämällä projektioppimista pedagogisena mallina tutkinnon osan toteutuksessa ja tiedonhallinnan prosessimallia tutkinnon osan toteutussuunnitelman laadinnassa. Työn tavoitteena oli saada tietoa projektioppimisen ja Choon tiedonhallinnan prosessimallin soveltuvuudesta ammatillisen koulutuksen toteutukseen ja järjestämiseen.

Tutkimuskysymykset olivat: Miten projektioppiminen soveltuu ammatillisen koulutuksen toteuttamiseen? Miten tiedonhallinnan prosessimalli soveltuu ammatillisen koulutuksen järjestämiseen? Tutkimuksen lähestymistapana oli toimintatutkimus. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä projektioppimiseen osallistuneille opiskelijoille, teemahaastattelua kahdelle kokeneelle yksikön opettajalle ja havainnointia opinnäytetyön tekijän toimesta. Aineistot litteroitiin, koodattiin ja analysoitiin tyypittelyn avulla aineistolähtöisesti.

Tutkimustulosten mukaan projektioppiminen koettiin ammatilliseen koulutukseen hyvin soveltuvaksi pedagogiseksi malliksi opiskelijoita aktivoivana ja työelämään valmistavana menetelmänä, jolla voidaan tuottaa oppimisen lisäksi muutakin arvoa. Tiedonhallinnan prosessimalli katsottiin soveltuvaksi ammatillisen koulutuksen järjestämiseen, ja tiedonhallinnan kehittämiselle nähtiin selkeä tarve. Tiedolla johtamisen kehittäminen tulisi kuitenkin käynnistää laajemman tarkastelun pohjalta, jotta kehittämisestä saataisiin suurempi hyöty.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste