Instagram-markkinointistrategia : case Hyvinvointikeskus Koppi
Kaarninen, Jenni (2025)
Kaarninen, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616052
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Hyvinvointikeskus Kopille selkeä ja asiakaslähtöinen Instagram-markkinointistrategia, jonka tavoitteena on lisätä yrityksen näkyvyyttä, sitouttaa nykyisiä ja houkutella uusia asiakkaita niin paikallisesti kuin lähikaupungeista. Opinnäytetyön päätutkimuskysymys oli, miten Hyvinvointikeskus Koppi voi hyödyntää Instagramia asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti lisätäkseen näkyvyyttä ja houkutellakseen asiakkaita paikallisesti sekä lähialueilta. Lisäksi tarkasteltiin, millainen sisältö toimii Instagramissa, miten sen vaikuttavuutta mitataan ja miten alustan ominaisuuksia voidaan hyödyntää Kopin tunnettuuden ja asiakassuhteiden vahvistamiseen.
Tietoperusta keskittyi digitaaliseen markkinointiin, Instagramin strategiseen hyödyntämiseen, sisältömarkkinointiin sekä brändin rakentamiseen. Lisäksi esiteltiin MRACE-malli, jonka avulla markkinointia voidaan suunnitella, toteuttaa ja mitata tavoitteellisesti. Työssä käsiteltiin myös orgaanisen ja maksetun näkyvyyden eroja sekä Instagramin ominaisuuksia, jotka tukevat asiakasvuorovaikutusta.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä asiakaskyselyä, kilpailija-analyysiä ja yrityksen omaa Instagram-analytiikkaa. Tulosten perusteella seuraajat arvostavat aitoa, visuaalisesti houkuttelevaa ja vuorovaikutteista sisältöä. Yrityksen toivottiin erottuvan kilpailijoista erityisesti säännöllisillä ja ajankohtaisilla julkaisuilla, asiakaslähtöisyydellä sekä seuraajien osallistamisella ja vuorovaikutuksella. Lisäksi sisältöjen toivottiin olevan informatiivisia ja tarjoavan konkreettista hyötyä arkeen. Kilpailija-analyysi nosti esiin visuaalisen monipuolisuuden, yhtenäisen brändi-ilmeen ja asiantuntijuuden näkyväksi tekemisen keskeisinä kehityskohteina. Näiden pohjalta laadittiin selkeä, visuaalinen ja helposti toteutettava Instagram-markkinointistrategia, joka tukee Hyvinvointikeskus Kopin näkyvyyttä ja asiakassuhteiden vahvistamista.
Johtopäätöksissä todettiin, että Hyvinvointikeskus Kopin Instagram-markkinointistrategian onnistuminen edellyttää jatkuvaa kehittämistä, vahvaa asiakasymmärrystä ja kykyä reagoida muuttuviin asiakastarpeisiin. Suunnitelmallinen, asiakaslähtöinen ja tavoitteellinen Instagramin hyödyntäminen voi tukea yrityksen kasvua ja brändin vahvistumista. Strategian toteutumista voidaan seurata esimerkiksi seuraajamäärän, sitoutumisasteen ja julkaisujen tavoittavuuden avulla, mikä mahdollistaa tulosten arvioinnin ja jatkuvan kehittämisen.
Tietoperusta keskittyi digitaaliseen markkinointiin, Instagramin strategiseen hyödyntämiseen, sisältömarkkinointiin sekä brändin rakentamiseen. Lisäksi esiteltiin MRACE-malli, jonka avulla markkinointia voidaan suunnitella, toteuttaa ja mitata tavoitteellisesti. Työssä käsiteltiin myös orgaanisen ja maksetun näkyvyyden eroja sekä Instagramin ominaisuuksia, jotka tukevat asiakasvuorovaikutusta.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä asiakaskyselyä, kilpailija-analyysiä ja yrityksen omaa Instagram-analytiikkaa. Tulosten perusteella seuraajat arvostavat aitoa, visuaalisesti houkuttelevaa ja vuorovaikutteista sisältöä. Yrityksen toivottiin erottuvan kilpailijoista erityisesti säännöllisillä ja ajankohtaisilla julkaisuilla, asiakaslähtöisyydellä sekä seuraajien osallistamisella ja vuorovaikutuksella. Lisäksi sisältöjen toivottiin olevan informatiivisia ja tarjoavan konkreettista hyötyä arkeen. Kilpailija-analyysi nosti esiin visuaalisen monipuolisuuden, yhtenäisen brändi-ilmeen ja asiantuntijuuden näkyväksi tekemisen keskeisinä kehityskohteina. Näiden pohjalta laadittiin selkeä, visuaalinen ja helposti toteutettava Instagram-markkinointistrategia, joka tukee Hyvinvointikeskus Kopin näkyvyyttä ja asiakassuhteiden vahvistamista.
Johtopäätöksissä todettiin, että Hyvinvointikeskus Kopin Instagram-markkinointistrategian onnistuminen edellyttää jatkuvaa kehittämistä, vahvaa asiakasymmärrystä ja kykyä reagoida muuttuviin asiakastarpeisiin. Suunnitelmallinen, asiakaslähtöinen ja tavoitteellinen Instagramin hyödyntäminen voi tukea yrityksen kasvua ja brändin vahvistumista. Strategian toteutumista voidaan seurata esimerkiksi seuraajamäärän, sitoutumisasteen ja julkaisujen tavoittavuuden avulla, mikä mahdollistaa tulosten arvioinnin ja jatkuvan kehittämisen.