Mastopilarikehän kustannustehokkain dimensio
Saarnio, Daniel (2025)
Saarnio, Daniel
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716873
Tiivistelmä
Betonirakenteissa pyritään mahdollisimman pieniin palkki- ja pilarikokoihin, jotta tuote olisi mahdollisimman halpa toteuttaa. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin samoilla rasituksilla kuormitetulle mastopilarikehälle taloudellisimmat HI-palkki- ja elementtipilarikoot. Lähtötiedot työhön sain Insinööritoimisto Laaturakenteet OY:ltä. Työ tehtiin sen vuoksi, että se auttaa Laaturakenteen suunnittelijoita mitoittamaan taloudellisimpia pilari- ja palkkikokoja.
Opinnäytetyössä määritettiin voimasuureet pilareille Strusoftin FEM-design 3D Structure-ohjelmalla. Sitten laskettiin Laaturakenteiden TBpoikkileikkausEC2-ohjelmalla pilarin poikkileikkauksen kestävyys ja verrattiin niitä käsin laskuihin. Näin varmistettiin laskujen oikeellisuus. Pilarin raudoituskuvat piirrettiin Autodeskin Autocad-ohjelmalla. HI-palkit laskettiin Laaturakenteiden JBpalkkiEC2-ohjelmalla, sekä Excel-laskentapohjilla. Lisäksi taivutuksen ja leikkauksen kannalta laskettiin raudoitus käsin, ja verrattiin ohjelmalla laskettuihin. HI-palkkien raudoituskuvat piirrettiin Autodeskin Autocad-ohjelmalla.
Pilari- ja palkkikuvat lähetettiin Betoniosien valmistaja Betset Oy:lle ja sieltä saatiin kustannusarviot kuljetushintoineen alv 0%. Tämän pohjalta tehtiin kustannusvertailu, josta selviää, että pienin dimensio ei ole aina halvin. HI-palkeissa korkeutta nostamalla kahdella koolla saatiin jopa 11% halvempi palkki. Hintaan vaikuttaa jännepunosten vähäisempi määrä ja työmenekki sen tekemisessä. Betonielementtipilareissa suunnittelemalla jopa yhtä kokoa suurempi pilari, saatiin kustannuksia pienennettyä noin 43% pilaria kohden. Isompaan hintaan poikkileikkaukseltaan pienemmässä pilarissa vaikuttaa suuremmat pilarikengät, peruspultit ja jopa 8 tankoa enemmän pääterästä. Opinnäytetyö antaa rakennesuunnittelijalle käsityksen siitä, että suunnittelemalla poikkileikkaukseltaan hieman korkeampia HI-palkkeja ja poikkileikkaukseltaan suurempia betonielementtipilareita, saadaan kustannuksia taloudellisemmiksi. Hintaan vaikuttaa enimmissä määrin raudoituksen ja raudoittamisen määrä.
Opinnäytetyössä määritettiin voimasuureet pilareille Strusoftin FEM-design 3D Structure-ohjelmalla. Sitten laskettiin Laaturakenteiden TBpoikkileikkausEC2-ohjelmalla pilarin poikkileikkauksen kestävyys ja verrattiin niitä käsin laskuihin. Näin varmistettiin laskujen oikeellisuus. Pilarin raudoituskuvat piirrettiin Autodeskin Autocad-ohjelmalla. HI-palkit laskettiin Laaturakenteiden JBpalkkiEC2-ohjelmalla, sekä Excel-laskentapohjilla. Lisäksi taivutuksen ja leikkauksen kannalta laskettiin raudoitus käsin, ja verrattiin ohjelmalla laskettuihin. HI-palkkien raudoituskuvat piirrettiin Autodeskin Autocad-ohjelmalla.
Pilari- ja palkkikuvat lähetettiin Betoniosien valmistaja Betset Oy:lle ja sieltä saatiin kustannusarviot kuljetushintoineen alv 0%. Tämän pohjalta tehtiin kustannusvertailu, josta selviää, että pienin dimensio ei ole aina halvin. HI-palkeissa korkeutta nostamalla kahdella koolla saatiin jopa 11% halvempi palkki. Hintaan vaikuttaa jännepunosten vähäisempi määrä ja työmenekki sen tekemisessä. Betonielementtipilareissa suunnittelemalla jopa yhtä kokoa suurempi pilari, saatiin kustannuksia pienennettyä noin 43% pilaria kohden. Isompaan hintaan poikkileikkaukseltaan pienemmässä pilarissa vaikuttaa suuremmat pilarikengät, peruspultit ja jopa 8 tankoa enemmän pääterästä. Opinnäytetyö antaa rakennesuunnittelijalle käsityksen siitä, että suunnittelemalla poikkileikkaukseltaan hieman korkeampia HI-palkkeja ja poikkileikkaukseltaan suurempia betonielementtipilareita, saadaan kustannuksia taloudellisemmiksi. Hintaan vaikuttaa enimmissä määrin raudoituksen ja raudoittamisen määrä.