Liiketoimintakonseptin kehittäminen sinisen meren strategian avulla
Komu, Auri Greta Emilia (2025)
Komu, Auri Greta Emilia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817170
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin alle 5 vuotta vanhan startup-yrityksen liiketoimintakonseptia sinisen meren strategian avulla. Kehittämistarve nousi kilpailuedun ja erottautumistekijöiden tarpeesta, koska buukkausalalla on paljon kilpailua Suomessa ja asiakastarpeet ovat vaativia nykyisessä markkinatilanteessa. Lisäksi oli tarve kehittää liiketoimintakonseptia, joka sitouttaa asiakkaita tehokkaasti sekä tukee heidän ydinliiketoimintansa tarpeita asiakashankinnan ja kasvun osalta. Työn tavoitteena on kehittää yrityksen liiketoimintakonseptia sini- sen meren strategian avulla niin, että yrityksen strategia ja asiakastarpeet huomioidaan.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen case study -lähestymistavalla tehty kehittämistyö, jossa sinisen meren strategian avulla haetaan liiketoimintahyötyä ja kilpailuetua uusilla liiketoimintakonsepteilla. Tällöin kilpailu on vähäistä ja asiakkaille pystytään tuottamaan maksimaalista liiketoimintahyötyä kokonaisvaltaisen ja asiakaslähtöisen palvelukonseptin avulla. Opinnäytetyössä käydään läpi strategisia keinoja, kuinka kehittämistyön konseptiuudistuksia valmistellaan ja viedään kohti liiketoiminnan kasvustrategiaa. Kehittämistyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä: puolistrukturoituja teemahaastatteluita ja yhteiskehittämistä yrityksen osakkaille sekä teemahaastatteluita valikoidulle kohderyhmälle vanhoista ja potentiaalisista uusista asiakkaista. Tapaustutkimuksessa kohdeyrityksessä ideoitiin, kehitettiin, testattiin ja arvioitiin uusia liiketoimintamahdollisuuksia sinisen meren strategian avulla. Haastatteluiden aineisto analysoitiin ja kehittämistoimia työstettiin yrityksen osakkaiden kanssa yhteistyössä, jotta asiakastarpeista nousseet asiat ja yrityksen strategia ja tavoitteet kohtasivat.
Tuloksena kehitettiin uusia liiketoimintakonsepteja asiakas- ja työntekijälähtöisesti niin, että yrityksen strategiset tavoitteet huomioitiin. Yhteiskehittämisen tuloksena syntyi näkemys kasvuyrityksestä, joka keskittyy asiakashankinnan asiantuntijapalveluiden osalta laadukkaiden yrityspäättäjätapaamisten sopimiseen. Samalla kilpailijavertailun kautta kasvoi ymmärrys siitä, että erilaiset asiakassegmentit tarvitsevat erilaisia liiketoimintakonsepteja ja yrityksen sisäistä palvelustandardointia, jolloin toiminta voi tehostua ja resursseja löytyä myös täysin uusille markkinoille. Uusia markkinoita pystyttiin luomaan uusien verkostojen avulla siten, että esimerkiksi tapaamisperusteistesti laskutettavien palveluiden konseptia pystyy monistamaan tehokkaasti osa-aikais- ten tulospohjaisten työntekijöiden avulla, joilla on aiempia suhteita työelämään, henkilökohtainen elämäntilanne etätyötä suosiva tai esimerkiksi vanhempainvapaajakso. Siten uusi työntekijä tuntee jo uuden asiakas- organisaation arvot, toimintatavat, tuotteet ja palvelut, sekä pystyy hyödyntämään syvää asiakasymmärrys- tään asiakashankintatyössä. Näin organisaatiot voivat ostaa buukkauspalveluita, vaikka eivät niitä olisi aiemmin ulkoistettuina palveluina hankkineet, sillä esimerkiksi vanhempainvapaalla oleva työntekijä pystyy työllistymään toimeksiantajan kautta osa-aikaiseen buukkaustyöhön. Keskeistä oli myös mahdollistaa erilaisissa organisaation elinkaaren vaiheissa olevien yritysten asiakashankinta, jolloin pystytään muokkaamaan palvelupaketteja asiakaslähtöisesti esimerkiksi hinnoittelun perusteella provisiopainotteisiin aloittaville yrityksille, tapaamisten kappalehintaisiin kasvuyrityksille ja kiinteähintaisiin suurille yrityksille.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen case study -lähestymistavalla tehty kehittämistyö, jossa sinisen meren strategian avulla haetaan liiketoimintahyötyä ja kilpailuetua uusilla liiketoimintakonsepteilla. Tällöin kilpailu on vähäistä ja asiakkaille pystytään tuottamaan maksimaalista liiketoimintahyötyä kokonaisvaltaisen ja asiakaslähtöisen palvelukonseptin avulla. Opinnäytetyössä käydään läpi strategisia keinoja, kuinka kehittämistyön konseptiuudistuksia valmistellaan ja viedään kohti liiketoiminnan kasvustrategiaa. Kehittämistyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä: puolistrukturoituja teemahaastatteluita ja yhteiskehittämistä yrityksen osakkaille sekä teemahaastatteluita valikoidulle kohderyhmälle vanhoista ja potentiaalisista uusista asiakkaista. Tapaustutkimuksessa kohdeyrityksessä ideoitiin, kehitettiin, testattiin ja arvioitiin uusia liiketoimintamahdollisuuksia sinisen meren strategian avulla. Haastatteluiden aineisto analysoitiin ja kehittämistoimia työstettiin yrityksen osakkaiden kanssa yhteistyössä, jotta asiakastarpeista nousseet asiat ja yrityksen strategia ja tavoitteet kohtasivat.
Tuloksena kehitettiin uusia liiketoimintakonsepteja asiakas- ja työntekijälähtöisesti niin, että yrityksen strategiset tavoitteet huomioitiin. Yhteiskehittämisen tuloksena syntyi näkemys kasvuyrityksestä, joka keskittyy asiakashankinnan asiantuntijapalveluiden osalta laadukkaiden yrityspäättäjätapaamisten sopimiseen. Samalla kilpailijavertailun kautta kasvoi ymmärrys siitä, että erilaiset asiakassegmentit tarvitsevat erilaisia liiketoimintakonsepteja ja yrityksen sisäistä palvelustandardointia, jolloin toiminta voi tehostua ja resursseja löytyä myös täysin uusille markkinoille. Uusia markkinoita pystyttiin luomaan uusien verkostojen avulla siten, että esimerkiksi tapaamisperusteistesti laskutettavien palveluiden konseptia pystyy monistamaan tehokkaasti osa-aikais- ten tulospohjaisten työntekijöiden avulla, joilla on aiempia suhteita työelämään, henkilökohtainen elämäntilanne etätyötä suosiva tai esimerkiksi vanhempainvapaajakso. Siten uusi työntekijä tuntee jo uuden asiakas- organisaation arvot, toimintatavat, tuotteet ja palvelut, sekä pystyy hyödyntämään syvää asiakasymmärrys- tään asiakashankintatyössä. Näin organisaatiot voivat ostaa buukkauspalveluita, vaikka eivät niitä olisi aiemmin ulkoistettuina palveluina hankkineet, sillä esimerkiksi vanhempainvapaalla oleva työntekijä pystyy työllistymään toimeksiantajan kautta osa-aikaiseen buukkaustyöhön. Keskeistä oli myös mahdollistaa erilaisissa organisaation elinkaaren vaiheissa olevien yritysten asiakashankinta, jolloin pystytään muokkaamaan palvelupaketteja asiakaslähtöisesti esimerkiksi hinnoittelun perusteella provisiopainotteisiin aloittaville yrityksille, tapaamisten kappalehintaisiin kasvuyrityksille ja kiinteähintaisiin suurille yrityksille.