Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Vastuullinen messutapahtuma Kiinassa

Taattola, Saija (2025)

Avaa tiedosto
Taattola_Saija.pdf (1.078Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Taattola, Saija
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052855391
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kiinassa järjestettävän yksittäisen matkailualan messutapahtuman ITB Chinan vastuullisuutta. Messutapahtumia hyödynnetään tuotteiden ja palvelujen esittelemisessä uusille markkinoille sekä erityisesti uusien tuotteiden ja palveluiden lanseeraamiseen. Kansainvälisten messutapahtumien suosio on koronavuosien jälkeen lähtenyt jälleen nousuun, jonka takia myös tapahtumien vastuullisuus nousee yhä ajankohtaisemmaksi.

Keskustelu vastuullisuudesta on viimeisten kahden vuoden aikana yleistynyt erityisesti tapahtuma-alalla, vaikka vastuullisesta liiketoiminnasta ja kestävästä kehityksestä on yleisesti puhuttu jo useita vuosia. Tutkimuksessa vastuullisuutta tarkastellaan yksittäisen messutapahtuman näkökulmasta. Tutkimus on rajattu yhteen Kiinassa järjestettävään matkailualan messutapahtumaan, mutta tuloksia voidaan harkiten soveltaa myös muihin messutapahtumiin niin Kiinassa kuin kansainvälisesti. Kiina onkin tunnettu yhtenä johtavana messu- ja kongressitapahtuma maana kansainvälisesti.

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vastuullisuus toteutuu valitussa messutapahtumassa Kiinassa ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Alakysymyksinä vastuullisuuden katsotaan jakautuvan kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat ympäristövastuu, sosiaalinen vastuu ja taloudellinen vastuu. Tavoitteena oli erityisesti selvittää tapahtuman vastuullisuuden kannalta kriittisimmät tekijät.

Kirjoitus- ja tutkimusprosessi alkoi huhtikuussa 2025 ja päättyi toukokuussa 2025. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tiedonhankintamenetelmänä käytettiin laadulliselle tutkimukselle tyypillistä haastattelua. Haastateltavina toimivat kaksi tapahtuma-alan ammattilaista, jotka molemmat työskentelevät tutkimuksen kohteena olevan tapahtumajärjestäjän ja tapahtuman kanssa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Tutkimustulosten analysointikeinona hyödynnettiin aineistolähtöistä sisältöanalyysia.

Tutkimuksen aikana selvisi, että tutkittavan messutapahtuman vastuullisuus Kiinassa toteutuu kaikkien kolmen vastuullisuuden ulottuvuuksien osalta. Erityisesti vastuullisuus toteutuu hyvin ympäristö- ja taloudellisen vastuun näkökulmista useita vastuullisuustoimia hyödyntäen. Näistä esimerkkeinä ovat digitaalisten ratkaisujen suosiminen, energiatehokkuus ja paikallisten toimijoiden tukeminen. Sosiaalinen vastuu on kehittymässä, mutta jää vielä tapahtumassa osin pinnalliseksi. Suurimpina haasteina esiin nousivat hiilijalanjäljen hallinta ja läpinäkyvyyden puute. Toisaalta teknologian kehitys, datan hyödyntäminen ja sidosryhmäyhteistyö tarjoavat tulevaisuudessa merkittäviä mahdollisuuksia tapahtumavastuullisuuden edistämiselle myös Kiinan tapahtumakontekstissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste