Potilaan kokema hoidon laatu sädehoidossa
Laine, Rebekka; Tynkkynen, Sonja (2025)
Laine, Rebekka
Tynkkynen, Sonja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716888
Tiivistelmä
Sädehoidon hoidon laatu koostuu useista tekijöistä, jotka vaikuttavat siihen, miten potilas kokee hoidon. Keskeisessä roolissa ovat potilaan ja röntgenhoitajan välinen kommunikaatio ja vuorovaikutus. Röntgenhoitajat, jotka työskentelevät sädehoidossa ovatkin sitä mieltä, että potilaslähtöinen hoitotyö on hoitajien ja hoitoympäristön aikaansaama tulos, joka tulee näkyviin potilaan oman näkökulman kautta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää potilaan kokemaa hoidon laatua sädehoidossa. Tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät ovat potilaiden näkökulmasta keskeisiä hoidon laadussa ja millaista tietoa he toivovat saavansa hoidon aikana. Tämän tiedon avulla voidaan kehittää hoitoprosessia ja parantaa potilaiden kokemaa hoidon laatua.
Toteutimme opinnäytetyön kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsausta varten aineistohaun teimme kolmesta eri tietokannasta. Käytimme apuna aineiston sisäänotto- ja poissulkukriteerejä. Valitun aineiston tuli vastata käyttämiimme tutkimuskysymyksiin. Katsaukseen valikoitui 12 kansainvälistä, vertaisarvioitua tutkimusta. Aineiston analyysimenetelmä oli induktiivinen sisältöanalyysi.
Saamiemme tulosten perusteella, potilaiden kokemus hoidon laadusta vaihtelee. Hoidon laatuun vaikuttavia tekijöitä ovat hyvä kommunikaatio, vuorovaikutus sekä ystävällinen, empaattinen ja selkeä viestintä. Potilaat toivoivat enemmän mahdollisuuksia keskustella hoitajiensa kanssa hoitoon liittyvistä huolenaiheista, mutta ajanpuute rajoittaa tätä. Tämä korostaa tarvetta kehittää toimintamalleja, jotka parantavat potilaiden ja hoitajien välistä vuorovaikutusta hoitoprosessin aikana.
Opinnäytetyöstämme voivat hyötyä sekä alan ammattilaiset että opiskelijat. Tuloksem-me korostavat erityisesti hoitajien viestinnän ja tiedonannon kehittämistarvetta, jotta potilaat saisivat selkeää ja riittävää tietoa hoidon kulusta, mahdollisista sivuvaikutuksista ja hoitoprosessin eri vaiheista. Tämä voisi avata mahdollisuuden jatkotutkimuksille esimerkiksi verkkopohjaisten alustojen kehittämiseksi potilaiden tiedonsaannin ja vertaistuen saamiseksi hoitojakson aikana.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää potilaan kokemaa hoidon laatua sädehoidossa. Tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät ovat potilaiden näkökulmasta keskeisiä hoidon laadussa ja millaista tietoa he toivovat saavansa hoidon aikana. Tämän tiedon avulla voidaan kehittää hoitoprosessia ja parantaa potilaiden kokemaa hoidon laatua.
Toteutimme opinnäytetyön kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsausta varten aineistohaun teimme kolmesta eri tietokannasta. Käytimme apuna aineiston sisäänotto- ja poissulkukriteerejä. Valitun aineiston tuli vastata käyttämiimme tutkimuskysymyksiin. Katsaukseen valikoitui 12 kansainvälistä, vertaisarvioitua tutkimusta. Aineiston analyysimenetelmä oli induktiivinen sisältöanalyysi.
Saamiemme tulosten perusteella, potilaiden kokemus hoidon laadusta vaihtelee. Hoidon laatuun vaikuttavia tekijöitä ovat hyvä kommunikaatio, vuorovaikutus sekä ystävällinen, empaattinen ja selkeä viestintä. Potilaat toivoivat enemmän mahdollisuuksia keskustella hoitajiensa kanssa hoitoon liittyvistä huolenaiheista, mutta ajanpuute rajoittaa tätä. Tämä korostaa tarvetta kehittää toimintamalleja, jotka parantavat potilaiden ja hoitajien välistä vuorovaikutusta hoitoprosessin aikana.
Opinnäytetyöstämme voivat hyötyä sekä alan ammattilaiset että opiskelijat. Tuloksem-me korostavat erityisesti hoitajien viestinnän ja tiedonannon kehittämistarvetta, jotta potilaat saisivat selkeää ja riittävää tietoa hoidon kulusta, mahdollisista sivuvaikutuksista ja hoitoprosessin eri vaiheista. Tämä voisi avata mahdollisuuden jatkotutkimuksille esimerkiksi verkkopohjaisten alustojen kehittämiseksi potilaiden tiedonsaannin ja vertaistuen saamiseksi hoitojakson aikana.