Muutos ei tapahdu itsestään : muutosjohtamisen vaikutus tietojärjestelmäprojektin onnistumiseen
Korhonen, Jonna (2025)
Korhonen, Jonna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716574
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tarkastella muutosjohtamien merkitystä tietojärjestelmäprojektin onnistumisen näkökulmasta. Työssä selvitettiin, millaisia muutosjohtamisen keinoja tietojärjestelmäprojektin eri vaiheissa käytettiin, miten ne vaikuttivat henkilöstön sitoutumiseen ja järjestelmän käyttöönottoon sekä miten muutosviestintä ja johdon näkyvä tuki edistivät projektin etenemistä ja vaikuttivat työyhteisön ilmapiiriin. Tutkimus toteutettiin sosiaali- ja terveysalan organisaatiossa, jossa otettiin käyttöön uusi tietojärjestelmä henkilökohtaisen avun yksiköissä.
Tietoperusta rakentui muutosjohtamisen ja sen keinojen, organisaatiomuutosten ja tietojärjestelmäprojektien teemoista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluja, osallistavaa havainnointia sekä sisäisten projektidokumenttien analysointia. Aineiston analyysissä sovellettiin sisällönanalyysiä.
Tulosten perusteella muutosjohtamisella oli keskeinen rooli projektin onnistumisessa. Erityisesti esihenkilöiden vuorovaikutteinen tuki, työpajat ja arjen perehdytys tukivat työntekijöiden sitoutumista ja uuden järjestelmän käyttöönottoa. Muutosjohtamisen keinot, kuten suunniteltu viestintä ja osallistavat toimintamallit, auttoivat vähentämään muutosvastarintaa ja loivat turvallisuutta muutoksen keskellä. Vaikka johdon rooli nähtiin osin etäiseksi, sen merkitys korostui esihenkilöiden kautta. Projektidokumenttien selkeys ja käytettävyys edistivät onnistunutta muutosviestintää. Opinnäytetyössä tuotettiin käytännönläheistä tietoa siitä, miten muutosjohtamisen keinoin voidaan tukea henkilöstöä merkittävissä järjestelmämuutoksissa sosiaali- ja terveysalalla.
Tietoperusta rakentui muutosjohtamisen ja sen keinojen, organisaatiomuutosten ja tietojärjestelmäprojektien teemoista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluja, osallistavaa havainnointia sekä sisäisten projektidokumenttien analysointia. Aineiston analyysissä sovellettiin sisällönanalyysiä.
Tulosten perusteella muutosjohtamisella oli keskeinen rooli projektin onnistumisessa. Erityisesti esihenkilöiden vuorovaikutteinen tuki, työpajat ja arjen perehdytys tukivat työntekijöiden sitoutumista ja uuden järjestelmän käyttöönottoa. Muutosjohtamisen keinot, kuten suunniteltu viestintä ja osallistavat toimintamallit, auttoivat vähentämään muutosvastarintaa ja loivat turvallisuutta muutoksen keskellä. Vaikka johdon rooli nähtiin osin etäiseksi, sen merkitys korostui esihenkilöiden kautta. Projektidokumenttien selkeys ja käytettävyys edistivät onnistunutta muutosviestintää. Opinnäytetyössä tuotettiin käytännönläheistä tietoa siitä, miten muutosjohtamisen keinoin voidaan tukea henkilöstöä merkittävissä järjestelmämuutoksissa sosiaali- ja terveysalalla.