Aseptinen työskentely ja infektioiden torjunta hoitotyössä : itseopiskelumateriaali Lapin AMK:n hoitotyön opiskelijoille
Korhonen, Johanna; Putula, Jutta (2025)
Korhonen, Johanna
Putula, Jutta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716702
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Lapin ammattikorkeakoulun toimeksiannosta. Opinnäytetyömme aiheena oli itseopiskelumateriaalin laatiminen hoitotyön opiskelijoille aseptisesta työskentelystä ja infektioiden torjunnasta hoitotyössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea opiskelijoiden ammatillista kasvua tarjoamalla laadukasta ja ajankohtaista tietoa aseptiikasta sekä infektioiden ehkäisystä osana turvallista hoitotyötä. Tavoitteenamme oli tuottaa selkeä ja käytännönläheinen itseopiskelumateriaali, joka vahvistaa opiskelijoiden tietoperustaa ja kliinisiä valmiuksia aseptisen työskentelyn toteuttamiseen turvallisen hoitotyön opintojaksolla. Materiaali suunniteltiin tukemaan itsenäistä opiskelua, mahdollistaen ajasta ja paikasta riippumattoman oppimisen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Kehittämisprosessin etenemistä ohjasi spiraalimalli, joka mahdollisti vaiheittaisen työskentelyn suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin välillä. Spiraalimallin käyttö tuki materiaalin systemaattista kehittämistä ja arviointia prosessin eri vaiheissa. Menetelmä soveltui hyvin digitaalisen oppimateriaalin tuottamiseen, sillä se mahdollisti joustavan ja reflektoivan työskentelytavan.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui ajankohtaisista ja näyttöön perustuvista lähteistä. Keskeisiä käsitteitä olivat aseptiikka, infektioiden torjunta, tavanomaiset varotoimet sekä lisävarotoimet. Aseptiikka käsittää toimenpiteet, joilla ehkäistään mikrobien leviäminen hoitotyössä. Infektioiden torjunta puolestaan tarkoittaa systemaattisia keinoja, joilla pyritään estämään hoitoon liittyviä infektioita. Tavanomaiset ja lisävarotoimet ovat keskeisiä toimintatapoja potilasturvallisuuden varmistamisessa, ja ne muodostivat opetusmateriaalin sisällöllisen ytimen.
Tuotoksena syntyi Moodleen koottu itseopiskelumateriaali, joka sisältää PowerPoint -esityksen sekä H5P -työkalulla laadittuja interaktiivisia osioita, kuten sanastoharjoituksen ja lopputestin. Materiaali tarjoaa selkeän ja käytännönläheisen kokonaisuuden aseptisesta työskentelystä ja infektioiden torjunnasta. Sisältö on suunniteltu tukemaan erilaisia oppijoita ja vastaa hoitotyön ajankohtaisiin osaamistarpeisiin, edistäen samalla potilasturvallisuutta terveydenhuollon toimintaympäristöissä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Kehittämisprosessin etenemistä ohjasi spiraalimalli, joka mahdollisti vaiheittaisen työskentelyn suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin välillä. Spiraalimallin käyttö tuki materiaalin systemaattista kehittämistä ja arviointia prosessin eri vaiheissa. Menetelmä soveltui hyvin digitaalisen oppimateriaalin tuottamiseen, sillä se mahdollisti joustavan ja reflektoivan työskentelytavan.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui ajankohtaisista ja näyttöön perustuvista lähteistä. Keskeisiä käsitteitä olivat aseptiikka, infektioiden torjunta, tavanomaiset varotoimet sekä lisävarotoimet. Aseptiikka käsittää toimenpiteet, joilla ehkäistään mikrobien leviäminen hoitotyössä. Infektioiden torjunta puolestaan tarkoittaa systemaattisia keinoja, joilla pyritään estämään hoitoon liittyviä infektioita. Tavanomaiset ja lisävarotoimet ovat keskeisiä toimintatapoja potilasturvallisuuden varmistamisessa, ja ne muodostivat opetusmateriaalin sisällöllisen ytimen.
Tuotoksena syntyi Moodleen koottu itseopiskelumateriaali, joka sisältää PowerPoint -esityksen sekä H5P -työkalulla laadittuja interaktiivisia osioita, kuten sanastoharjoituksen ja lopputestin. Materiaali tarjoaa selkeän ja käytännönläheisen kokonaisuuden aseptisesta työskentelystä ja infektioiden torjunnasta. Sisältö on suunniteltu tukemaan erilaisia oppijoita ja vastaa hoitotyön ajankohtaisiin osaamistarpeisiin, edistäen samalla potilasturvallisuutta terveydenhuollon toimintaympäristöissä.