Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tanssi peruskoulussa

Jaakkola, Stefania (2025)

 
Avaa tiedosto
Jaakkola_Stefania.pdf (347.6Kt)
Lataukset: 


Jaakkola, Stefania
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817212
Tiivistelmä
Tanssi peruskoulussa on kehittämistyö, joka toteutettiin vastaamaan kysymyksiin, miksi tanssin pitäisi olla
omana oppiaineenaan peruskoulussa, ja miksi se ei sitä ole. Keskeinen viitekehys on teoria oppimisen kehollisesta perustasta. Käytännön osiossa pyrittiin kokoamaan argumentteja videoformaattiin. Kuvaaminen ja editoiminen olivat keskeinen osa oppimisprosessia, jonka tavoitteena oli laajentaa mediaosaamista. Taltioinnin tarkoituksena oli tuottaa aineistoa, jota on mahdollista käyttää myöhemmin aiheen puolesta argumentoimiseen.

Työssä kerättiin argumentteja perustelemaan perusopetuksen opetussuunnitelman muuttamisen tarvetta. Aineiston keruu toteutui asiantuntijoiden haastattelemisen ja lähdeaineiston avulla. Kaikki haastattelut kuvattiin, ja editointiin valikoitui riittävän laadukkaasti onnistunut aineisto. Editoiminen mahdollisti syventymisen haastattelujen sisältöön.

Tanssin aseman muuttamiseksi löytyi useita perusteluja, joiden tarkastelu vaatii laajaa yhteiskunnallista keskustelua. Aiheesta löytyi runsaasti tutkimusaineistoa, sekä valmiita toimenpidesuosituksia päättäjien ja koulujen rehtorien suuntaan. Prosessin aikana nousi esiin se, että tieteen tekijöiden keskuudessa on jo yleisesti hyväksytty käsitys siitä, että oppiminen on kehollinen kokemus, ja liikunta tukee oppimista. Työn aikana ilmeni myös tanssin asemaa heikentävien tekijöiden laatu ja vaikutusvallan suuruus. Opinnäytetyöprosessi on osoittanut työn jatkamisen tarpeelliseksi, ja työn aikana ovat ilmenneet myös tulevat metodit.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste