Itsensä johtaminen opinnäytetyöprosessissa – opinnäytetyöohjeiden vaikutus ammatilliseen kasvuun
Dumani, Florina (2025)
Dumani, Florina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817254
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on opiskelijoille sekä opintojen huipentuma että merkittävä haaste, joka vaatii itsensä johtamisen taitoja, ajanhallintaa sekä motivaation ylläpitämistä. Tämä tutkimus tarkastelee, miten Haaga-Helia ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeet vaikuttavat opiskelijoiden itsensä johtamisen taitoihin ja ammatilliseen kasvuun opinnäytetyöprosessin aikana.
Työn tietoperusta käsittelee Haaga-Helian opinnäytetyöprosessia ja itsensä johtamista sekä ammatillista kehittymistä. Tietoperusta perustuu verkosta löytyviin laadullisiin lähteisiin sekä aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Osiossa käsitellään Haaga-Helian tarjoamia tukipalveluita opinnäytetyöprosessin aikana sekä muita itsensä johtamiseen liittyviä teemoja, kuten motivaatiota, ajanhallintaa, stressinhallintaa ja itseohjautuvuutta.
Tutkimuksen pääkysymyksessä pyritään selvittämään Haaga-Helian opiskelijoiden kokemuksia opinnäytetyöohjeiden ja ohjauksen tarjoamasta tuesta sekä niiden vaikutuksista opinnäytetyöprosessin hallintaan ja itsensä johtamisen taitoihin. Lisäksi työssä selvitettiin, miten opinnäytetyö voi edistää opiskelijoiden ammatillista kasvua. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa HaagaHelian opiskelijoiden opinnäytetyöprosessin keskeiset haasteet ja tuottaa tietoa siitä, miten Haaga-Helian opinnäytetyöohjeistusta ja -ohjausta voitaisiin kehittää tukemaan opiskelijoiden itsenäistä työskentelyä ja ammatillista kasvua entistä paremmin.
Tutkimuksen empiirisessä osassa haastateltiin Haaga-Helian opiskelijoita, jotka ovat joko läpikäyneet opinnäytetyöprosessin tai ovat prosessin loppuvaiheessa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, jolloin kaikille haastateltaville esitettiin samat kysymykset täysin samassa järjestyksessä. Menetelmävalinta mahdollisti haastateltavien äänen kuulumisen samalla keskittyen tutkimuksen sisältöä tukeviin teemoihin. Haastatteluaineiston analyysiin hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Haastattelukysymykset suunniteltiin vastaamaan tutkimuksen alakysymyksiin, jotka johdattivat päätutkimuskysymykseen.
Haastatteluissa saatiin erittäin hyviä vastauksia Haaga-Helian opinnäytetyöprosessin vaikuttamisesta itsensä johtamisen taitoihin ja ammatilliseen kehitykseen. Opinnäytetyöprosessi on merkittävä kehitysvaihe, jossa opiskelijat joutuvat ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan ja ajankäytöstään. Saatavilla olevat ohjeet ja ohjaus vaikuttavat suoraan opiskelijoiden kokemuksiin saadusta tuesta sekä heidän kykyynsä johtaa itseään. Opiskelijoiden motivaatiota opinnäytetyöprosessissa lisäsivät itselle merkityksellinen aihe sekä opinnäytetyön yhteys omaan urakehitykseen. Suunnitelmallisuus, selkeät ohjeet ja ohjauksen saatavuus tukivat ajanhallintaa, kun taas työn ja muiden velvollisuuksien yhteensovittaminen koettiin haastavaksi. Opinnäytetyö vahvisti myös itseohjautuvuutta: opiskelijat oppivat tekemään päätöksiä itsenäisesti ja ottamaan vastuuta opinnäytetyön etenemisestä, mikä koettiin tärkeänä osana ammatillista kasvua.
Työn tietoperusta käsittelee Haaga-Helian opinnäytetyöprosessia ja itsensä johtamista sekä ammatillista kehittymistä. Tietoperusta perustuu verkosta löytyviin laadullisiin lähteisiin sekä aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Osiossa käsitellään Haaga-Helian tarjoamia tukipalveluita opinnäytetyöprosessin aikana sekä muita itsensä johtamiseen liittyviä teemoja, kuten motivaatiota, ajanhallintaa, stressinhallintaa ja itseohjautuvuutta.
Tutkimuksen pääkysymyksessä pyritään selvittämään Haaga-Helian opiskelijoiden kokemuksia opinnäytetyöohjeiden ja ohjauksen tarjoamasta tuesta sekä niiden vaikutuksista opinnäytetyöprosessin hallintaan ja itsensä johtamisen taitoihin. Lisäksi työssä selvitettiin, miten opinnäytetyö voi edistää opiskelijoiden ammatillista kasvua. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa HaagaHelian opiskelijoiden opinnäytetyöprosessin keskeiset haasteet ja tuottaa tietoa siitä, miten Haaga-Helian opinnäytetyöohjeistusta ja -ohjausta voitaisiin kehittää tukemaan opiskelijoiden itsenäistä työskentelyä ja ammatillista kasvua entistä paremmin.
Tutkimuksen empiirisessä osassa haastateltiin Haaga-Helian opiskelijoita, jotka ovat joko läpikäyneet opinnäytetyöprosessin tai ovat prosessin loppuvaiheessa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, jolloin kaikille haastateltaville esitettiin samat kysymykset täysin samassa järjestyksessä. Menetelmävalinta mahdollisti haastateltavien äänen kuulumisen samalla keskittyen tutkimuksen sisältöä tukeviin teemoihin. Haastatteluaineiston analyysiin hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Haastattelukysymykset suunniteltiin vastaamaan tutkimuksen alakysymyksiin, jotka johdattivat päätutkimuskysymykseen.
Haastatteluissa saatiin erittäin hyviä vastauksia Haaga-Helian opinnäytetyöprosessin vaikuttamisesta itsensä johtamisen taitoihin ja ammatilliseen kehitykseen. Opinnäytetyöprosessi on merkittävä kehitysvaihe, jossa opiskelijat joutuvat ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan ja ajankäytöstään. Saatavilla olevat ohjeet ja ohjaus vaikuttavat suoraan opiskelijoiden kokemuksiin saadusta tuesta sekä heidän kykyynsä johtaa itseään. Opiskelijoiden motivaatiota opinnäytetyöprosessissa lisäsivät itselle merkityksellinen aihe sekä opinnäytetyön yhteys omaan urakehitykseen. Suunnitelmallisuus, selkeät ohjeet ja ohjauksen saatavuus tukivat ajanhallintaa, kun taas työn ja muiden velvollisuuksien yhteensovittaminen koettiin haastavaksi. Opinnäytetyö vahvisti myös itseohjautuvuutta: opiskelijat oppivat tekemään päätöksiä itsenäisesti ja ottamaan vastuuta opinnäytetyön etenemisestä, mikä koettiin tärkeänä osana ammatillista kasvua.