Työyhteisötaitojen vaaliminen varhaiskasvatuksessa
Helenius, Henrietta (2025)
Helenius, Henrietta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817167
Tiivistelmä
Työyhteisötaidot ovat työyhteisön jäsenille tärkeitä taitoja roolista riippumatta. Työyhteisötaitoja voidaan pitää työyhteisön perusarvoina. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työyhteisötaitojen vahvuuksia varhaiskasvatuksen henkilöstön näkökulmasta. Lisäksi haluttiin selvittää johtamisen vaikutusta työyhteisötaitoihin. Työyhteisötaidot ja johtaminen liittyvät vahvasti työhyvinvointiin.
Tietoperustassa käsitellään työyhteisötaitoja ja keskeisiä käsitteitä, kuten hyvä johtajuus, vahvuuksien ylläpitäminen ja työhyvinvoinnin merkitys sekä vuorovaikutus ja esihenkilö- ja alaistaidot. Tutkimus oli määrällinen kyselytutkimus, joka toteutettiin Työterveyslaitoksen tekemän Kunta10-tutkimuksen aineiston pohjalta varhaiskasvatuksen henkilöstöön rajattuna. Tutkimuksessa vertailtiin vuosien 2022 ja 2024 tutkimustuloksia työyhteisötaitojen ja johtamisen teemojen osalta. Tavoitteena oli löytää ne työyhteisötaidot, jotka koettiin vahvuuksina.
Keskeisimmät tutkimustulokset osoittivat, että työyhteisötaitojen osalta työyhtei- sön tavoitteellisuus nousi selkeästi vahvimmaksi osa-alueeksi. Työyhteisön yhteistyökyky koettiin myös vahvana. Johtajuuden ja työyhteisötaitojen todettiin korreloivan jossain määrin positiivisesti keskenään. Hyvä johtajuus on merkittävä tekijä työyhteisötaitojen ylläpitämisessä ja kehittämisessä. Tuloksia sekä niiden pohjalta tuotettua lomakepohjaa voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen henkilöstön työyhteisötaitojen keskustelujen tukena ja työhyvinvoinnin kehittämisessä.
Tietoperustassa käsitellään työyhteisötaitoja ja keskeisiä käsitteitä, kuten hyvä johtajuus, vahvuuksien ylläpitäminen ja työhyvinvoinnin merkitys sekä vuorovaikutus ja esihenkilö- ja alaistaidot. Tutkimus oli määrällinen kyselytutkimus, joka toteutettiin Työterveyslaitoksen tekemän Kunta10-tutkimuksen aineiston pohjalta varhaiskasvatuksen henkilöstöön rajattuna. Tutkimuksessa vertailtiin vuosien 2022 ja 2024 tutkimustuloksia työyhteisötaitojen ja johtamisen teemojen osalta. Tavoitteena oli löytää ne työyhteisötaidot, jotka koettiin vahvuuksina.
Keskeisimmät tutkimustulokset osoittivat, että työyhteisötaitojen osalta työyhtei- sön tavoitteellisuus nousi selkeästi vahvimmaksi osa-alueeksi. Työyhteisön yhteistyökyky koettiin myös vahvana. Johtajuuden ja työyhteisötaitojen todettiin korreloivan jossain määrin positiivisesti keskenään. Hyvä johtajuus on merkittävä tekijä työyhteisötaitojen ylläpitämisessä ja kehittämisessä. Tuloksia sekä niiden pohjalta tuotettua lomakepohjaa voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen henkilöstön työyhteisötaitojen keskustelujen tukena ja työhyvinvoinnin kehittämisessä.