Uusiokäyttö ja kierrätys varhaiskasvatuksessa
Lakaniemi, Liuliu (2025)
Lakaniemi, Liuliu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817357
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä oli aiheena kierrätyksen ja uudelleenkäytön integroiminen varhaiskasvatusikäisten lasten arkeen. Opinnäytetyö on yhdistelmä kirjallista teoriaa sekä lasten kanssa toteutettua luovaa toimintaa.
Projektitoiminta on suoritettu Rantapääskyn päiväkodin lapsiryhmässä Vaasassa. Tutkimusta suoritetaan ympäristötietoisen varhaiskasvatuksen sosionomin näkökulmasta. Keskeisimmät aiheet työn ympärillä ovat kierrätys, uusiokäyttö sekä varhais- ja ympäristökasvatus. Projektissa käytettävä menetelmä on askartelu yhdessä lasten kanssa käyttämättä jääneistä materiaaleista.
Lasten kanssa kierrätyksestä ja siihen vaikuttavista asioista on hyvä puhua varhaiskasvatuksesta lähtien, sillä tehdyn opinnäytetyön tuloksena on enemmän ajattelua koskien kierrätystä ja uusiokäyttöä. Lapsille lisääntyvä ympäristötietoisuus voi mahdollistaa positiivisemman asenteen kierrätystä koskien ja avata uusia mahdollisuuksia uusiokäytön avulla. This project is a practice-based bachelor’s thesis that aims to bring knowledge about recycling and upcycling and integrating it to early childhood education and care. This bachelor’s thesis is a mixture of both theoretical knowledge and practical activities.
The project has been carried out in a group of children at Rantapääsky daycare in Vaasa. The research is conducted from the perspective of an environmentally aware social services student. The key concepts of the bachelor’s thesis are recycling, reuse, early childhood and environmental education.
It is important to talk to children about recycling and the issues that affect it from early childhood education onwards, as the result of the bachelor’s thesis is more thinking and awareness around recycling and upcycling. Increasing environmental awareness in children can enable a more positive attitude towards recycling and open up new opportunities through upcycling.
Projektitoiminta on suoritettu Rantapääskyn päiväkodin lapsiryhmässä Vaasassa. Tutkimusta suoritetaan ympäristötietoisen varhaiskasvatuksen sosionomin näkökulmasta. Keskeisimmät aiheet työn ympärillä ovat kierrätys, uusiokäyttö sekä varhais- ja ympäristökasvatus. Projektissa käytettävä menetelmä on askartelu yhdessä lasten kanssa käyttämättä jääneistä materiaaleista.
Lasten kanssa kierrätyksestä ja siihen vaikuttavista asioista on hyvä puhua varhaiskasvatuksesta lähtien, sillä tehdyn opinnäytetyön tuloksena on enemmän ajattelua koskien kierrätystä ja uusiokäyttöä. Lapsille lisääntyvä ympäristötietoisuus voi mahdollistaa positiivisemman asenteen kierrätystä koskien ja avata uusia mahdollisuuksia uusiokäytön avulla.
The project has been carried out in a group of children at Rantapääsky daycare in Vaasa. The research is conducted from the perspective of an environmentally aware social services student. The key concepts of the bachelor’s thesis are recycling, reuse, early childhood and environmental education.
It is important to talk to children about recycling and the issues that affect it from early childhood education onwards, as the result of the bachelor’s thesis is more thinking and awareness around recycling and upcycling. Increasing environmental awareness in children can enable a more positive attitude towards recycling and open up new opportunities through upcycling.