Rekrytoinnin ulkoistaminen
Whittaker, Kiana (2025)
Whittaker, Kiana
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817143
Tiivistelmä
Tutkimustyyppisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia rekrytoinnin ulkoistamista ja syventyä sen vaikutuksiin, mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Työssä tuotiin esille toiminnon juridisia huomioita ja vaikutteita työnantajamielikuvaan. Lisäksi haluttiin tuoda käytännön vinkkejä ja suosituksia onnistuneeseen rekrytointiin, työnantajamielikuvan luomiseen ja ulkoistamisen toteutukseen. Työn tarkoitus oli arvioida rekrytoinnin ulkoistamista vaihtoehtoisena palveluna perinteiselle rekrytoinnille.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui rekrytoinnista, työnantajakuvasta ja ulkoistamisesta. Työssä käsiteltiin rekrytointiprosessin vaiheita ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tämän jälkeen käsiteltiin työnantajakuvaa ja brändiä sekä niiden tarkoitusta ja vaikutusta sisäiseen ja ulkoiseen mielikuvaan. Työssä syvennyttiin onnistuneen hakijakokemuksen luomiseen ja sen merkitykseen rekrytoinnin ulkoistamisen aikana. Työssä käsiteltiin rekrytoinnin ulkoistamista käytännössä.
Opinnäytetyön selvityksen kohderyhmänä olivat rekrytoinnin ulkoistamisen palvelua tarjoavien yritysten edustajat. Työssä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää eli laadullista tutkimusta, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, jotka olivat anonyymeja.
Tutkimuksen selvityksen perusteella havaittiin, että rekrytoinnin ulkoistaminen on kannattavaa ja siitä seuraa yritykselle hyötyjä. Rekrytoinnin ulkoistamisella on vaikutusta rekrytointiprosessiin ja tuloksiin. Lisäksi se edistää työnantajamielikuvaa ja yrityksen toimintaa. Työssä kuitenkin ilmeni haasteita, minkä vuoksi pyrittiin antamaan toiminnosta selkeä kuvaus ja käytännön vinkkejä.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui rekrytoinnista, työnantajakuvasta ja ulkoistamisesta. Työssä käsiteltiin rekrytointiprosessin vaiheita ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tämän jälkeen käsiteltiin työnantajakuvaa ja brändiä sekä niiden tarkoitusta ja vaikutusta sisäiseen ja ulkoiseen mielikuvaan. Työssä syvennyttiin onnistuneen hakijakokemuksen luomiseen ja sen merkitykseen rekrytoinnin ulkoistamisen aikana. Työssä käsiteltiin rekrytoinnin ulkoistamista käytännössä.
Opinnäytetyön selvityksen kohderyhmänä olivat rekrytoinnin ulkoistamisen palvelua tarjoavien yritysten edustajat. Työssä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää eli laadullista tutkimusta, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, jotka olivat anonyymeja.
Tutkimuksen selvityksen perusteella havaittiin, että rekrytoinnin ulkoistaminen on kannattavaa ja siitä seuraa yritykselle hyötyjä. Rekrytoinnin ulkoistamisella on vaikutusta rekrytointiprosessiin ja tuloksiin. Lisäksi se edistää työnantajamielikuvaa ja yrityksen toimintaa. Työssä kuitenkin ilmeni haasteita, minkä vuoksi pyrittiin antamaan toiminnosta selkeä kuvaus ja käytännön vinkkejä.