Perehdytysprosessin kehittäminen : perehdytysopas myyntiassistentin työhön
Vasiljeff, Ilona (2025)
Vasiljeff, Ilona
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817289
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja kehittämispainoitteisena opinnäytetyönä. Tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayritys RoiRoi Oy:lle selkeä ja käytännönläheinen perehdytysopas myyntiassistentin työtehtävään.
Opinnäytetyön päätutkimuskysymyksen tavoitteena oli vastata siihen, minkälainen perehdytysopas tukee parhaiten uuden työntekijän perehtymistä, kartoittaa nykyisen perehdytysprosessin kehityskohteita sekä kuvata prosessin vaiheet mahdollisimman tarkasti. Päätutkimuskysymyksen lisäksi työssä selvitettiin apututkimuskysymyksinä, millaisia osa-alueita perehdytysprosessi sisältää, mitkä ovat sen keskeiset tavoitteet ja minkälaisia kehittämistarpeita toimeksiantajayrityksen nykyisessä perehdytysprosessissa ja -materiaaleissa ilmenee.
Tietoperustassa käsiteltiin perehdytyksen keskeisiä osa-alueita, kuten suunnittelua, tavoitteita ja työnopastusta. Aineistonkeruussa hyödynnettiin teemahaastatteluita, dokumenttianalyysiä ja havainnointia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten perusteella havaittiin, että toimeksiantajayrityksen perehdytysprosessiin ei sisältynyt tarpeeksi kattavia tukimateriaaleja kyseiseen työtehtävään ja perehdytys perustui pääsääntöisesti suulliseen tiedonsiirtoon ja käytännön ohjeistukseen. Tukimateriaalit koettiin tarpeelliseksi osaksi perehdytysprosessin kokonaisuutta. Myyntiassistentin työn laajuus ja roolin erityispiirteet osoittivat tarpeen selkeästi jäsennellylle ja havainnollistavalle perehdytysoppaalle. Kehitetty perehdytysopas kokoaa yhteen keskeiset työtehtävät, vastuualueet, käyttöohjeet ja tarkistuslistat. Opas tukee sekä uutta työntekijää että perehdyttäjää ja toimii käytännön työvälineenä perehdytysprosessin sujuvoittamisessa. Sen hyödynnettävyys ulottuu myös tuleviin rekrytointeihin ja koko organisaation osaamisen kehittämiseen.
Opinnäytetyön päätutkimuskysymyksen tavoitteena oli vastata siihen, minkälainen perehdytysopas tukee parhaiten uuden työntekijän perehtymistä, kartoittaa nykyisen perehdytysprosessin kehityskohteita sekä kuvata prosessin vaiheet mahdollisimman tarkasti. Päätutkimuskysymyksen lisäksi työssä selvitettiin apututkimuskysymyksinä, millaisia osa-alueita perehdytysprosessi sisältää, mitkä ovat sen keskeiset tavoitteet ja minkälaisia kehittämistarpeita toimeksiantajayrityksen nykyisessä perehdytysprosessissa ja -materiaaleissa ilmenee.
Tietoperustassa käsiteltiin perehdytyksen keskeisiä osa-alueita, kuten suunnittelua, tavoitteita ja työnopastusta. Aineistonkeruussa hyödynnettiin teemahaastatteluita, dokumenttianalyysiä ja havainnointia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten perusteella havaittiin, että toimeksiantajayrityksen perehdytysprosessiin ei sisältynyt tarpeeksi kattavia tukimateriaaleja kyseiseen työtehtävään ja perehdytys perustui pääsääntöisesti suulliseen tiedonsiirtoon ja käytännön ohjeistukseen. Tukimateriaalit koettiin tarpeelliseksi osaksi perehdytysprosessin kokonaisuutta. Myyntiassistentin työn laajuus ja roolin erityispiirteet osoittivat tarpeen selkeästi jäsennellylle ja havainnollistavalle perehdytysoppaalle. Kehitetty perehdytysopas kokoaa yhteen keskeiset työtehtävät, vastuualueet, käyttöohjeet ja tarkistuslistat. Opas tukee sekä uutta työntekijää että perehdyttäjää ja toimii käytännön työvälineenä perehdytysprosessin sujuvoittamisessa. Sen hyödynnettävyys ulottuu myös tuleviin rekrytointeihin ja koko organisaation osaamisen kehittämiseen.