Vakituisen henkilöstön ja varahenkilöstön kokemuksia työtyytyväisyydestä : vertaileva tutkimus
Laurila, Pilvi (2025)
Laurila, Pilvi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817377
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa vakituisen henkilöstön ja varahenkilöstön kokemuksia työtyytyväisyydestä Vantaan sairaalan osastoilla, kotihoidossa sekä ympärivuorokautisessa hoivassa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota on mahdollista hyödyntää sekä vakituisen että varahenkilöstön työtyytyväisyyden parantamisessa.
Menetelmä opinnäytetyössä oli määrällinen ja aineistonkeruu toteutettiin verkkokyselyllä. Kyselylomakkeena käytettiin Työturvallisuuskeskuksen Yksilötutkaa. Kohderyhmänä olivat Vantaan sairaalassa työskentelevät hoitajat vakituisesta henkilöstöstä ja varahenkilöstöstä. Saadut vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja vakituisen ja varahenkilöstön vastauksia verrattiin Khiin neliö -testillä.
Henkilöstöryhmien vastauksia vertaamalla selvisi, että vakituisten ja varahenkilöiden kokemuksissa ei pääosin ollut suurta eroa. Ainoa tilastollisesti merkitsevä ero ilmeni uusien taitojen oppimisessa, jossa varahenkilöstön koettiin vakituista henkilöstöä useammin kokevan, että heillä oli mahdollisuuksia oppia uutta. Havaittiin myös, että varahenkilöstö arvioi ammatillisen osaamisensa hieman positiivisemmin kuin vakituiseen henkilöstöön kuuluvat. Vaikka esihenkilön ja työtovereiden tuki koettiin molemmissa ryhmissä pääosin hyvänä, vakituiset työntekijät arvioivat työyhteisöön kuulumisen tunteen olleen hieman vahvempi ja he kokivat saavansa paremmin tukea kollegoilta ja esihenkilöltä.
Vaikka suuria eroja ei ollut, koettiin varahenkilöstön oppimismahdollisuudet paremmiksi, mikä saattoi johtua heidän vaihtelevasta työskentelystään eri yksiköissä. Vakituisten työntekijöiden osalta uuden oppimisen mahdollisuuksia tulisi tukea. Eri yksiköissä kiertävän varahenkilöstön työyhteisöön kuuluvuuteen ja riittävän tuen saamiseen tulisi panostaa niin työyhteisöissä kuin esihenkilötasolta.
Menetelmä opinnäytetyössä oli määrällinen ja aineistonkeruu toteutettiin verkkokyselyllä. Kyselylomakkeena käytettiin Työturvallisuuskeskuksen Yksilötutkaa. Kohderyhmänä olivat Vantaan sairaalassa työskentelevät hoitajat vakituisesta henkilöstöstä ja varahenkilöstöstä. Saadut vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja vakituisen ja varahenkilöstön vastauksia verrattiin Khiin neliö -testillä.
Henkilöstöryhmien vastauksia vertaamalla selvisi, että vakituisten ja varahenkilöiden kokemuksissa ei pääosin ollut suurta eroa. Ainoa tilastollisesti merkitsevä ero ilmeni uusien taitojen oppimisessa, jossa varahenkilöstön koettiin vakituista henkilöstöä useammin kokevan, että heillä oli mahdollisuuksia oppia uutta. Havaittiin myös, että varahenkilöstö arvioi ammatillisen osaamisensa hieman positiivisemmin kuin vakituiseen henkilöstöön kuuluvat. Vaikka esihenkilön ja työtovereiden tuki koettiin molemmissa ryhmissä pääosin hyvänä, vakituiset työntekijät arvioivat työyhteisöön kuulumisen tunteen olleen hieman vahvempi ja he kokivat saavansa paremmin tukea kollegoilta ja esihenkilöltä.
Vaikka suuria eroja ei ollut, koettiin varahenkilöstön oppimismahdollisuudet paremmiksi, mikä saattoi johtua heidän vaihtelevasta työskentelystään eri yksiköissä. Vakituisten työntekijöiden osalta uuden oppimisen mahdollisuuksia tulisi tukea. Eri yksiköissä kiertävän varahenkilöstön työyhteisöön kuuluvuuteen ja riittävän tuen saamiseen tulisi panostaa niin työyhteisöissä kuin esihenkilötasolta.