MIDI-tiedostojenlukija sähkörumpupeliin
Wiik, Marko (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817346
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli kehittää MIDI-tiedostojen lukija Godot-pelimoottorilla tehtävään sähkörumpupeliin. Tiedostojen lukija avaa MIDI-tiedoston, lukee sen ja tallentaa MIDIn rumpunuotteja sisältävän raidan listaksi, jota peli voi käyttää. MIDI-tiedostojen lukemisessa käytettiin bittioperaatioita tavujen lukemiseen ja heksadesimaalisessa muodossa olevan tiedon tulkitsemista.
MIDI-tiedostojen lukija saatiin tunnistamaan MIDI-tapahtumat ja lukemaan MIDI-tiedostoja onnistuneesti. MIDIstä tunnistettiin MIDI-otsikko ja MIDI-raidat, joista palautettiin rumpunuotteja sisältävät MIDI-tapahtumat listana ohjelman koodin käsiteltäväksi.
MIDI-tiedostojen lukijaa on tarkoitus kehittää vielä eteenpäin, jotta pelissä voidaan monipuolisemmin käyttää hyödyksi koko MIDI-tiedostoa. Mahdollisena tavoitteena on, että MIDIstä luetaan ja tallennetaan kaikki raidat, joita voidaan haluttaessa käyttää taustamusiikin tuottamiseen pelaamisen aikana.
MIDI-tiedostojen lukija saatiin tunnistamaan MIDI-tapahtumat ja lukemaan MIDI-tiedostoja onnistuneesti. MIDIstä tunnistettiin MIDI-otsikko ja MIDI-raidat, joista palautettiin rumpunuotteja sisältävät MIDI-tapahtumat listana ohjelman koodin käsiteltäväksi.
MIDI-tiedostojen lukijaa on tarkoitus kehittää vielä eteenpäin, jotta pelissä voidaan monipuolisemmin käyttää hyödyksi koko MIDI-tiedostoa. Mahdollisena tavoitteena on, että MIDIstä luetaan ja tallennetaan kaikki raidat, joita voidaan haluttaessa käyttää taustamusiikin tuottamiseen pelaamisen aikana.