Verkkokaupan tulevaisuuden näkymät sekä ruuan verkkokaupan lähetysalueen tarkastelu
von Pfaler, Toni (2025)
von Pfaler, Toni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817520
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö toteutettiin Kesko Oyj:lle, joka on suuri suomalainen vähittäiskauppatavaratoimialan yritys, jolla on myös rauta- ja autokauppatoimintaa etenkin Suomessa mutta myös muualla Pohjois-Euroopassa.
Tämän insinöörityön tutkimuskohteena olivat lähetystoiminta sekä siihen läheisesti liittyvät oheistoiminnot, jotka liittyivät suoraan siihen vaikuttaviin asioihin. Insinöörityössä tarkastellaan myös verkkokauppojen yleistä käyttäytymistä sekä niihin liittyviä trendejä.
Insinöörityö on toteutettu haastattelemalla asiantuntijoiden, lähetystyöntekijöiden ja kuljettajia sekä havainnoimalla paikan päällä lähetysalueen toimintaa. Insinöörityön verkkokauppoihin liittyvää osiota on tutkittu helpdesk-menetelmällä.
Työn tavoitteena oli saada ehdotuksia pysyvämpää mallia lähetysalueen toimintaan liittyen jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä. Tutkimuksessa saatiin hyviä näkökulmia, millä tavalla tulevaisuuteen ruuan verkkokauppa mahdollisesti on menossa eteenpäin.
Käsiteltäviä asioita ovat myös kilpailijat ja miten heidän toimintansa alalla näyttäytyy sekä miten ulkomailla on alettu reagoimaan ruuan verkkokaupan suosion nousuun.
Tutkimuksessa hankittiin tietoa kohdeyrityksen lähetystoimintaa varten, kuljetustoimintoihin liittyviin oheistoimintoihin liittyen sekä ruuan verkkokaupan tulevaisuuden trendeihin liittyen.
Tämän insinöörityön tutkimuskohteena olivat lähetystoiminta sekä siihen läheisesti liittyvät oheistoiminnot, jotka liittyivät suoraan siihen vaikuttaviin asioihin. Insinöörityössä tarkastellaan myös verkkokauppojen yleistä käyttäytymistä sekä niihin liittyviä trendejä.
Insinöörityö on toteutettu haastattelemalla asiantuntijoiden, lähetystyöntekijöiden ja kuljettajia sekä havainnoimalla paikan päällä lähetysalueen toimintaa. Insinöörityön verkkokauppoihin liittyvää osiota on tutkittu helpdesk-menetelmällä.
Työn tavoitteena oli saada ehdotuksia pysyvämpää mallia lähetysalueen toimintaan liittyen jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä. Tutkimuksessa saatiin hyviä näkökulmia, millä tavalla tulevaisuuteen ruuan verkkokauppa mahdollisesti on menossa eteenpäin.
Käsiteltäviä asioita ovat myös kilpailijat ja miten heidän toimintansa alalla näyttäytyy sekä miten ulkomailla on alettu reagoimaan ruuan verkkokaupan suosion nousuun.
Tutkimuksessa hankittiin tietoa kohdeyrityksen lähetystoimintaa varten, kuljetustoimintoihin liittyviin oheistoimintoihin liittyen sekä ruuan verkkokaupan tulevaisuuden trendeihin liittyen.