Osaamisen kehittäminen työssä oppimisen kautta
Kekkonen, Kati (2025)
Kekkonen, Kati
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817581
Tiivistelmä
Viime vuosikymmeninä työelämä ja yhteiskunta ovat kokeneet nopeita muutoksia, joihin mukautuminen ovat vaatineet organisaatioita etsimään keinoja kilpailukykynsä vahvistamiseksi. Työssä oppiminen ja osaamisen kehittäminen ovat nousseet keskeisiksi tekijöiksi organisaatioiden kilpailukykyisen aseman säilyttämisessä ja työntekijöiden työssä menestymisessä. Näiden lisäksi työssä oppimiseen liitetään paljolti positiivisia mielleyhtymiä niin työntekijöiden kuin työnantajankin näkökulmasta. Organisaatioiden panostaessa työntekijöiden oppimiseen, voidaan sen katsoa edistävän henkilöstön hyvinvointia ja työssä jaksamista, lisätä työn mielekkyyttä ja tarjota työntekijöille sellaista osaamista, jota ei aiemmin työelämässä ole vaadittu.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työssä oppimisen nykytila kohdeorganisaation yksiköissä ja luoda kehitysehdotukset työssä oppimisen ja osaamisen kehittämiseen kyseiselle organisaatiolle. Tutkimuksessa haluttiin selvittää organisaatiossa toimivia ja kehitystä vaativia työssä oppimisen ja osaamisen kehittämisen käytänteitä sekä luoda tutkimuksen pohjalta kehitysehdotukset organisaatiolle työssä oppimisen ja osaamisen kehittämiseksi. Organisaatiolla on käytössää osaamisen kehittämisen 70-20-10 -malli ja tutkimuksen pohjalta luotujen kehitysehdotusten tuli sopia kyseiseen malliin.
Opinnäytetyön teoreettinen tausta koostui työssä oppimisen ja osaamisen teorioista. Teoriapohjassa käsiteltiin työssä oppimista ja osaamista omina kokonaisuuksinaan sekä yhdistettyinä toisiinsa. Työssä oppimista ja osaamista käsiteltiin yksilön, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta sekä niitä kumpaakin lähestyttiin joko oppimisen tai osaamisen mallien kautta. Teoriapohjassa perehdyttiin myös osaamisen kehittämiseen organisaatiossa. Teoriaosuuden pohjalta opinnäytetyölle luotiin oma teoreettinen viitekehys.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jonka käytännön toteutusmuotona käytettiin workshop-työskentelyä. Workshopin strategiatyökaluna käytettiin SWOT-analyysista johdettua mallia. Kerätty aineisto analysoitiin käyttämällä sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia analyysimenetelmiä. Aineiston analyysissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä sekä hyödynnettiin organisaatiolla käytössä olevaa osaamisen kehittämisen mallia.
Tutkimustulokset osoittivat, että työssä oppiminen ja osaamisen kehittäminen organisaation yksiköissä tapahtui vahvasti formaaleihin koulutuksiin lukeutuvien käytänteiden kautta, sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta tapahtuvissa käytänteissä osoittautui olevan osittaisia puutteita ja työn kautta tapahtuvissa käytänteissä osoittautui olevan suurelta osin puutteita. Tutkimustulosten perusteella pystyttiin tarkastelemaan yksityiskohtaisesti henkilöstön osaamisen kehittämisen käytänteitä sekä erottelemaan toimivat ja kehitystä vaativat käytänteet. Tulosten pohjalta organisaatiolle luotiin yksityiskohtaiset ja käytännönläheiset kehitysehdotukset, joista eniten organisaation työssä oppimista ja osaamista odotetaan kehittävän käytänteet, jotka edesauttavat työn ja sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta tapahtuvaa oppimista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työssä oppimisen nykytila kohdeorganisaation yksiköissä ja luoda kehitysehdotukset työssä oppimisen ja osaamisen kehittämiseen kyseiselle organisaatiolle. Tutkimuksessa haluttiin selvittää organisaatiossa toimivia ja kehitystä vaativia työssä oppimisen ja osaamisen kehittämisen käytänteitä sekä luoda tutkimuksen pohjalta kehitysehdotukset organisaatiolle työssä oppimisen ja osaamisen kehittämiseksi. Organisaatiolla on käytössää osaamisen kehittämisen 70-20-10 -malli ja tutkimuksen pohjalta luotujen kehitysehdotusten tuli sopia kyseiseen malliin.
Opinnäytetyön teoreettinen tausta koostui työssä oppimisen ja osaamisen teorioista. Teoriapohjassa käsiteltiin työssä oppimista ja osaamista omina kokonaisuuksinaan sekä yhdistettyinä toisiinsa. Työssä oppimista ja osaamista käsiteltiin yksilön, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta sekä niitä kumpaakin lähestyttiin joko oppimisen tai osaamisen mallien kautta. Teoriapohjassa perehdyttiin myös osaamisen kehittämiseen organisaatiossa. Teoriaosuuden pohjalta opinnäytetyölle luotiin oma teoreettinen viitekehys.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jonka käytännön toteutusmuotona käytettiin workshop-työskentelyä. Workshopin strategiatyökaluna käytettiin SWOT-analyysista johdettua mallia. Kerätty aineisto analysoitiin käyttämällä sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia analyysimenetelmiä. Aineiston analyysissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä sekä hyödynnettiin organisaatiolla käytössä olevaa osaamisen kehittämisen mallia.
Tutkimustulokset osoittivat, että työssä oppiminen ja osaamisen kehittäminen organisaation yksiköissä tapahtui vahvasti formaaleihin koulutuksiin lukeutuvien käytänteiden kautta, sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta tapahtuvissa käytänteissä osoittautui olevan osittaisia puutteita ja työn kautta tapahtuvissa käytänteissä osoittautui olevan suurelta osin puutteita. Tutkimustulosten perusteella pystyttiin tarkastelemaan yksityiskohtaisesti henkilöstön osaamisen kehittämisen käytänteitä sekä erottelemaan toimivat ja kehitystä vaativat käytänteet. Tulosten pohjalta organisaatiolle luotiin yksityiskohtaiset ja käytännönläheiset kehitysehdotukset, joista eniten organisaation työssä oppimista ja osaamista odotetaan kehittävän käytänteet, jotka edesauttavat työn ja sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta tapahtuvaa oppimista.