Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Esihenkilöt työntekijäkokemuksen kasvoina ja kokijoina

Helminen, Jonna (2025)

 
Avaa tiedosto
Helminen_Jonna.pdf (706.2Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Helminen, Jonna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817610
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää isännöintialan yrityksen esihenkilöiden työntekijäkokemusta sekä heidän ajatuksiaan omasta roolistaan tiimiensä työntekijäkokemuksen tuottajina. Työssä haluttiin selvittää esihenkilöiden käsityksiä työntekijäkokemuksen merkityksestä, sen mittaamisesta ja kehittämisestä sekä heidän näkökulmaansa omien tiimiensä työntekijäkokemuksesta ja oman roolinsa merkittävyydestä. Yksi työn tavoitteista oli saada käsitys esihenkilöiden ajatuksia työntekijäkokemuksen kehitykseen organisaation johdon vetämänä.

Opinnäytetyön keskeiseksi teoreettiseksi viitekehykseksi valikoitui työntekijäkokemuksen teoria. Työssä ei käsitelty johtajuusteorioita, työhyvinvointia, sitouttamisen teorioita ja työnantajabrändäystä. Teoreettisessa viitekehyksessä on avattu työntekijäkokemusta käsitteenä sekä käyty läpi sen tärkeimpiä elementtejä, mittaamista, johtamista sekä lopuksi vielä sen kehittämistä. Työntekijäkokemusta käydään läpi niin organisaation näkökulmasta kuin työntekijänkin hyvän kokonaiskuvan saavuttamiseksi.

Tutkimusmetodina tässä työssä käytettiin laadullista tutkimusta, joka toteutettiin teemahaastattelun muodossa syksyllä 2024. Haastatteluja tehtiin viisi kappaletta ja haastateltavat valikoituivat maantieteelliseen sijainnin sekä tiimien kokojen mukaan, jotta otos kattaisi mahdollisimman hyvin organisaation esihenkilökentän. Haastattelukysymyksiä ei annettu esihenkilöille etukäteen, jotta heidän ajatuksensa olisivat mahdollisimman lähellä heidän omaa käsitystään aiheista.

Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että esihenkilöt kokivat työntekijäkokemuksensa olevan kohtalaisen hyvä, vaikka organisaatiolla onkin paljon parannettavaa sen osalta. He kuitenkin kokivat myös, etteivät ole saaneet organisaatiolta tarpeeksi tukea suoriutuakseen työssään parhaalla mahdollisella tavalla. Omien tiimiensä työntekijäkokemuksen esihenkilöt arvioivat hyväksi. He näkivät oman roolinsa työntekijäkokemuksen osalta merkittävänä ja sen tuoma vastuu tunnistettiin laajasti.

Johtopäätöksenä esitettiin, että työntekijäkokemus läpi organisaation on esihenkilöiden ajatuksissa hyvä, vaikka siinä on varaa parantamiseen. Esihenkilöt tunnistavat oman roolinsa merkittävyyden ja ovat osittain innokkaita kehittämään tiimiensä työntekijäkokemusta, kunhan saavat siihen mahdollisuuden organisaatiolta. Esihenkilöiden kokemuksen mukaan heille ei ole mahdollistettu riittävästi työaikaa hoitaakseen esihenkilötehtäviään heidän toivomallaan tasolla. Työntekijäkokemuksen mittausta tulisi hioa tarkemmaksi, jotta se olisi käytännöllisempää ja esihenkilöt pystyisivät reagoimaan siihen paremmin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste