Työvuorokohtaisen työnsuunnittelun kehittäminen radan päällysrakenneurakassa
Tuominen, Vilho (2025)
Tuominen, Vilho
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817597
Tiivistelmä
Radan päällysrakenteenvaihto on tapa uusia muutoin käyttöikänsä päähän tulleet ratarakenteet tietyllä rataosalla. Näin pystytään parantamaan radan kuntoa sekä jatkamaan radan käyttöikää.
Opinnäytetyössä käytiin läpi radanrakenteita sekä sen osia ja myös radan päällysrakenteenvaihdon työvaiheita. Lisäksi opinnäytetyön aikana perehdyttiin radan päällysrakenneurakan aikataulusuunnitteluun ja menetelmiin.
Opinnäytetyön tarkastelun kohteena oli työvuorokohtainen työnsuunnittelu ja sen kehittäminen. Työn aikana luotiin käsitys radan päällysrakenteesta ja päällysrakenteenvaihdon sisällöstä näin antaen laajemman kuvan koko kokonaisuudesta ja siitä mitä tällaisen kokonaisuuden työvuorosuunnittelu merkitsee.
Tietoperustana opinnäytetyössä hyödynnettiin väyläviraston, liikennevirasto, ratahallintokeskusen ohjeita sekä infraryl määräyksiä, rakennusalan kirjallisuutta, Destia Rail Oy:n ohjeita, haastatteluita ja monia muita lähteitä.
Opinnäytetyön tuloksia tutkiessa voi huomata, ettei työvuorokohtainen työnsuunnittelu ole aivan yksiselitteinen asia. Työvuorosuunnittelua pystytään lähestymään monesta eri näkökulmasta ja näin siitä voidaan myös saada monia erilaisia kehitysratkaisuja. Opinnäytetyön aikana keskityttiin enemmän käytännönläheisiin ratkaisuihin ja kehitysehdotuksiin.
Opinnäytetyössä käytiin läpi radanrakenteita sekä sen osia ja myös radan päällysrakenteenvaihdon työvaiheita. Lisäksi opinnäytetyön aikana perehdyttiin radan päällysrakenneurakan aikataulusuunnitteluun ja menetelmiin.
Opinnäytetyön tarkastelun kohteena oli työvuorokohtainen työnsuunnittelu ja sen kehittäminen. Työn aikana luotiin käsitys radan päällysrakenteesta ja päällysrakenteenvaihdon sisällöstä näin antaen laajemman kuvan koko kokonaisuudesta ja siitä mitä tällaisen kokonaisuuden työvuorosuunnittelu merkitsee.
Tietoperustana opinnäytetyössä hyödynnettiin väyläviraston, liikennevirasto, ratahallintokeskusen ohjeita sekä infraryl määräyksiä, rakennusalan kirjallisuutta, Destia Rail Oy:n ohjeita, haastatteluita ja monia muita lähteitä.
Opinnäytetyön tuloksia tutkiessa voi huomata, ettei työvuorokohtainen työnsuunnittelu ole aivan yksiselitteinen asia. Työvuorosuunnittelua pystytään lähestymään monesta eri näkökulmasta ja näin siitä voidaan myös saada monia erilaisia kehitysratkaisuja. Opinnäytetyön aikana keskityttiin enemmän käytännönläheisiin ratkaisuihin ja kehitysehdotuksiin.