Kohdeyrityksen jälleenmyyntiverkoston suunnittelu
Kalliokoski, Ulla (2025)
Kalliokoski, Ulla
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817636
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajan pikaisesti esittämä pyyntö markkinointimateriaalin laatimiseksi jälleenmyyntiverkostolle vaati mielestäni tarkempaa taustatyötä, jotta materiaalista saataisiin riittävän laadukas. Tämän vuoksi lähdin perehtymään tutkimusongelmaan: ”Millainen jakeluorganisaatio Case-yrityksen kannattaa rakentaa?”
Johdannon jälkeen käsittelin kahdessa luvussa laajan lähdemateriaalin pohjalta, mitä alan kirjallisuus sekä julkishallinnon ylläpitämät ja liiketalouden alan verkkomateriaalit kertovat jälleenmyyntiverkoston rakentamisesta.
Neljännessä luvussa kävin läpi laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimukseni toteutuksen. Tätä seurasi empiirinen eli kokemustietoon perustuva tutkimus, jossa teemoittain puolistrukturoidulla Webropol-kyselyllä (3 vastaajaa) sekä Word -tiedoston kyselylomakkeella (1 vastaaja) hankin tietoa asiantuntijoilta, jotka ovat aiemmin luoneet, suunnitelleet tai ylläpitäneet jakeluverkostoa. Vastaukset keräsin kevään 2025 aikana.
Kuudennen luvun johtopäätöksissä tarkastelen, miksi tutkimuksen perusteella case-yrityksen suunnitelmat jälleenmyyjä- sekä vähittäiskauppajakeluverkoston rakentamiseksi vaikuttavat perustelluilta. Samassa luvussa esitän omia pohdintoja muun muassa siitä, kuinka tärkeää on huolehtia laadukkaan brändin säilymisestä loppuasiakkaalle saakka sekä luotettavien asiakassuhteiden ylläpitämisestä toimeksiantajan ja jakeluverkoston sekä jakeluverkoston ja loppuasiakkaan välillä. Lisäksi pohdin, mitä asioita olisi vielä tarpeen selvittää tarkemmin.
Toimeksiantajan toiveena oli, että työhön sisällytettäisiin materiaalia jälleenmyyjien tavoittamisen ja perehdyttämisen tueksi. Työssä esiin nousseiden tietojen pohjalta suosittelen huolellista valmistelua jälleenmyyntisopimuspohjien, koulutusmateriaalien ja tuote-esitteiden laatimiseksi sekä jälleenmyyjille että vähittäiskaupoille. Koska tämän materiaalin tuottaminen olisi laajuudeltaan toisen opinnäytetyön kokoinen kokonaisuus, en sisällytä sitä tähän työhön tarkemmin.
Pohdintojen lopuksi kannustan case-yritystä laatimaan suunnitelman, jossa määritellään käyttöön otettava myynninseurantajärjestelmä, markkinoinnin keinot jälleenmyyjien tukemiseksi sekä logistiikan organisointi. Lisäksi suosittelen laatimaan suunnitelman jälleenmyyjien säännöllisestä koulutuksesta ja motivaation ylläpitämisestä (sisältäen toimivan palkitsemisjärjestelmän).
Johdannon jälkeen käsittelin kahdessa luvussa laajan lähdemateriaalin pohjalta, mitä alan kirjallisuus sekä julkishallinnon ylläpitämät ja liiketalouden alan verkkomateriaalit kertovat jälleenmyyntiverkoston rakentamisesta.
Neljännessä luvussa kävin läpi laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimukseni toteutuksen. Tätä seurasi empiirinen eli kokemustietoon perustuva tutkimus, jossa teemoittain puolistrukturoidulla Webropol-kyselyllä (3 vastaajaa) sekä Word -tiedoston kyselylomakkeella (1 vastaaja) hankin tietoa asiantuntijoilta, jotka ovat aiemmin luoneet, suunnitelleet tai ylläpitäneet jakeluverkostoa. Vastaukset keräsin kevään 2025 aikana.
Kuudennen luvun johtopäätöksissä tarkastelen, miksi tutkimuksen perusteella case-yrityksen suunnitelmat jälleenmyyjä- sekä vähittäiskauppajakeluverkoston rakentamiseksi vaikuttavat perustelluilta. Samassa luvussa esitän omia pohdintoja muun muassa siitä, kuinka tärkeää on huolehtia laadukkaan brändin säilymisestä loppuasiakkaalle saakka sekä luotettavien asiakassuhteiden ylläpitämisestä toimeksiantajan ja jakeluverkoston sekä jakeluverkoston ja loppuasiakkaan välillä. Lisäksi pohdin, mitä asioita olisi vielä tarpeen selvittää tarkemmin.
Toimeksiantajan toiveena oli, että työhön sisällytettäisiin materiaalia jälleenmyyjien tavoittamisen ja perehdyttämisen tueksi. Työssä esiin nousseiden tietojen pohjalta suosittelen huolellista valmistelua jälleenmyyntisopimuspohjien, koulutusmateriaalien ja tuote-esitteiden laatimiseksi sekä jälleenmyyjille että vähittäiskaupoille. Koska tämän materiaalin tuottaminen olisi laajuudeltaan toisen opinnäytetyön kokoinen kokonaisuus, en sisällytä sitä tähän työhön tarkemmin.
Pohdintojen lopuksi kannustan case-yritystä laatimaan suunnitelman, jossa määritellään käyttöön otettava myynninseurantajärjestelmä, markkinoinnin keinot jälleenmyyjien tukemiseksi sekä logistiikan organisointi. Lisäksi suosittelen laatimaan suunnitelman jälleenmyyjien säännöllisestä koulutuksesta ja motivaation ylläpitämisestä (sisältäen toimivan palkitsemisjärjestelmän).