Hyvinvointi- ja talousraportoinnin yhdistäminen : toimintaehdotus kunnan hyvinvointiraportin kytkemiseksi tilinpäätökseen
Risti, Meri-Tuuli (2025)
Risti, Meri-Tuuli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917874
Tiivistelmä
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on kuntien ja hyvinvointialueiden lakisääteinen tehtävä ja osa niiden strategista toimintaa. Kunnan vastuulla on laatia valtuustokausittain laaja hyvinvointisuunnitelma ja -kertomus sekä raportoida kuntalaisten hyvinvoinnista valtuustolle vuosittain. Kunnalla on myös velvollisuus laatia tilinpäätös vuosittain. Tilinpäätöksessä raportoidaan talouden ja strategisten tavoitteiden toteumaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota tilaajakunnalle mahdollisuuksia kehittää vuosittaista hyvinvointiraportointia. Tarkoituksena oli selvittää, mitä tulee ottaa huomioon, jos kunnan hyvinvointiraportointia lähdetään kytkemään tilinpäätökseen, sekä tehdä selvityksen pohjalta toimintaehdotus siitä, miten nämä kaksi raporttia voidaan tilaajakunnassa yhdistää.
Tutkimus toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin benchmarkkaamalla 16 suomalaista kuntaa ja haastattelemalla tilaajakunnan johtavia viranhaltijoita. Aineisto analysointiin aineistolähtöisenä temaattisena analyysina. Tuloksiin nousi neljä teemaa, jotka ovat talous- ja hyvinvointiraportointia yhdistävät ja eriyttävät tekijät; raportointiprosessi; asiakirjan rakenne ja tekninen toteutus sekä raportin sisältö ja laajuus. Toimintaehdotus sisältää kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäisessä vaihtoehdossa hyvinvointiraportointi sisällytetään kokonaisuudessaan tilinpäätökseen. Toisessa vaihtoehdossa tilinpäätökseen koostetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä koskeva osio, jonka lisäksi julkaistaan erillinen hyvinvointiraportti.
Valituilla tutkimusmenetelmillä pystyttiin vastaamaan tutkimuksen tavoitteeseen. Keskeinen löydös oli, että mitä paremmin hyvinvointisuunnitelman tavoitteet ovat linjassa kuntastrategisten tavoitteiden kanssa, sitä paremmin raportointi on yhdistettävissä. Tilaajakunnassa raporttien yhdistäminen vaatisi enemmän resursointia valmisteluun. Opinnäytetyön tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta ne voivat hyödyttää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kanssa työskenteleviä tahoja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota tilaajakunnalle mahdollisuuksia kehittää vuosittaista hyvinvointiraportointia. Tarkoituksena oli selvittää, mitä tulee ottaa huomioon, jos kunnan hyvinvointiraportointia lähdetään kytkemään tilinpäätökseen, sekä tehdä selvityksen pohjalta toimintaehdotus siitä, miten nämä kaksi raporttia voidaan tilaajakunnassa yhdistää.
Tutkimus toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin benchmarkkaamalla 16 suomalaista kuntaa ja haastattelemalla tilaajakunnan johtavia viranhaltijoita. Aineisto analysointiin aineistolähtöisenä temaattisena analyysina. Tuloksiin nousi neljä teemaa, jotka ovat talous- ja hyvinvointiraportointia yhdistävät ja eriyttävät tekijät; raportointiprosessi; asiakirjan rakenne ja tekninen toteutus sekä raportin sisältö ja laajuus. Toimintaehdotus sisältää kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäisessä vaihtoehdossa hyvinvointiraportointi sisällytetään kokonaisuudessaan tilinpäätökseen. Toisessa vaihtoehdossa tilinpäätökseen koostetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä koskeva osio, jonka lisäksi julkaistaan erillinen hyvinvointiraportti.
Valituilla tutkimusmenetelmillä pystyttiin vastaamaan tutkimuksen tavoitteeseen. Keskeinen löydös oli, että mitä paremmin hyvinvointisuunnitelman tavoitteet ovat linjassa kuntastrategisten tavoitteiden kanssa, sitä paremmin raportointi on yhdistettävissä. Tilaajakunnassa raporttien yhdistäminen vaatisi enemmän resursointia valmisteluun. Opinnäytetyön tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta ne voivat hyödyttää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kanssa työskenteleviä tahoja.