Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Datan mahdollisuudet tapahtumissa

Meller, Inkeri (2025)

 
Avaa tiedosto
Meller_Inkeri.pdf (651.9Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Meller, Inkeri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817724
Tiivistelmä
Datan merkitys yhteiskunnassa, yrityksissä sekä eri liiketoiminnan osa-alueilla kasvaa jatkuvasti, sillä digitalisaatio sekä uudet teknologiat ovat vauhdittaneet sen roolin kasvua. Data mahdollistaa tiedolla johtamisen, paremman asiakasymmärryksen ja tämän myötä myös personoidummat tuotteet, palvelut sekä markkinoinnin. Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia datan mahdollisuuksia tapahtumissa. Työ on toteutettu toimeksiantona pankin markkinointi- ja viestintätiimille. Työn tavoitteena on selvittää, miten dataa voidaan integroida osaksi tapahtumia sekä hyödyntää tapahtumien kehittämisen tukena.

Tietoperusta on jaettu kolmeen päälukuun, joista ensimmäinen käsittelee toimeksiantajaa, sekä heidän toimialaansa eli finanssialaa. Luvussa tarkastellaan pankkien toteuttamaa markkinointia vertailemalla eri pankkien sosiaalisen median sisältöjä. Luvun lopussa tutkitaan tapahtumia pankkien markkinointikeinona. Tietoperustan toisessa pääluvussa syvennytään dataan ja erityisesti sen merkitykseen liiketoiminnassa sekä markkinoinnissa. Luvun lopussa tutkitaan datavastuullisuuden käsitettä sekä merkitystä datan hyödyntämisessä. Kolmannessa pääluvussa tarkastellaan datan mahdollisuuksia tapahtuman eri vaiheissa tapahtumaesimerkin kautta.

Työn tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena kevään 2025 aikana. Vastaajat esitellään työssä anonyymeina. Tutkimuksen tarkoitus oli syventää asiantuntijoiden kokemusten kautta tietoperustassa käsiteltyjä asioita sekä tuoda aiheeseen käytännön näkökulmia.

Tulosten mukaa datan rooli tapahtumissa on merkittävä, sillä se mahdollistaa esimerkiksi onnistumisen mittaamisen, kohderyhmän syvemmän ymmärryksen sekä tapahtumien tehostamisen. Tapahtumat toimivat hyvinä datanlähteinä, sillä dataa voidaan kerätä tapahtumien eri vaiheista. Dataa kerätessä tärkeintä ovat selkeät tavoitteet sekä suunnitelma, jotka mahdollistavat myös datavastuullisuuden huomioimisen. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että tulevaisuudessa tapahtumat tulevat olemaan strategisempia tilaisuuksia, jossa etenkin brändikuvan kehittäminen sekä elämyksellisyys tulevat korostumaan. Tapahtumissa lisääntyvä strategisuus luo uusia ja merkittäviä mahdollisuuksia datalle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste