Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Vaikuttajamarkkinoinnin merkitys Z-sukupolven ostokäyttäytymiseen

Saarimäki, Pinja (2025)

 
Avaa tiedosto
Saarimaki_Pinja.pdf (636.6Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Saarimäki, Pinja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917863
Tiivistelmä
Vaikuttajamarkkinoinnin nopea kasvu on tehnyt siitä keskeisen osan nykyaikaista markkinointiviestintää eri sosiaalisen median alustoilla. Vaikuttajilla on merkittävä vaikutus seuraajiensa ostokäyttäytymiseen, mielipiteisiin ja asenteisiin, mikä korostaa vastuullisen toiminnan merkitystä. Useilla vaikuttajilla on huomattava määrä nuoria seuraajia ja tämän vuoksi onkin tärkeää, että vaikuttajamarkkinointia toteutetaan läpinäkyvästi ja eettisiä periaatteita noudattaen.

Työn tavoitteena oli selvittää vaikuttajamarkkinoinnin merkitys Z-sukupolven ostokäyttäytymiseen. Työ rajattiin koskemaan Z-sukupolvea ja sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa vaikuttajamarkkinointia. Tietoperusta koostui Z-sukupolven erityispiirteistä, sosiaalisen median käytöstä ja ostokäyttäytymisestä sekä vaikuttajamarkkinoinnin eri muodoista, kanavista ja eri vaikuttajatyypeistä. Lisäksi vaikuttajamarkkinoinnin lainsäädäntöä, vastuullisuutta ja eettisyyttä käsiteltiin.

Opinnäytetyö laadittiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimustapaa hyödyntäen. Aineiston keruu toteutettiin videopuhelun välityksellä puolistrukturoitua teemahaastattelua hyödyntäen ja tutkimukseen osallistui seitsemän Z-sukupolveen kuuluvaa nuorta aikuista. Laadullisen menetelmän avulla pyrittiin saamaan syvällisiä näkemyksiä ja kokemuksia vaikuttajamarkkinoinnista Z-sukupolven näkökulmasta ja sen vaikutuksesta heidän ostokäyttäytymiseensä. Laadullinen ote mahdollisti ilmiön monitahoisen tulkinnan ja osallistujien henkilökohtaisten merkityksenantojen esiin nostamisen. Haastattelut toteutettiin toukokuussa 2025.

Haastatteluiden perusteella vaikuttajamarkkinointiin suhtauduttiin ristiriitaisesti ja sillä oli selvä merkitys Z-sukupolven ostokäyttäytymiseen. Z-sukupolvelle näyttäytyivät tärkeinä arvoina aitous, rehellisyys ja arvopohjainen viestintä, joita odotettiin myös vaikuttajilta. Haastateltavat sanoivat suhtautuvansa vaikuttajamarkkinointiin neutraalisti, mutta haastattelun syventyessä haastateltavat toivat esiin omia kielteisiä tunteitaan, varauksellisuutta ja kyseenalaistavia ajatuksiaan. Vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus ulottui usein myös kuluttajien impulsiivisiin ostopäätöksiin. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että vaikuttajamarkkinointi ei rajoitu ainoastaan ostokäyttäytymisen ohjaamiseen, vaan sillä on syvempi rooli Z-sukupolven arvojen ja identiteetin muotoutumisessa. Tämä korostaa entisestään tarvetta vastuulliselle ja eettiselle markkinointiviestinnälle varsinkin nuorten keskuudessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste