Suomalaisen naisyrittäjyyden menestystekijät : Keinoja ja käytännön esimerkkejä menestyksen tueksi
Krohns, Paula (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917998
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia suomalaisten naisyrittäjienmenestyksen tekijöitä. Tutkimuksen tavoitteena on ehdottaa tutkimustulosten pohjalta kehityskeinoja naisyrittäjyyden menestykselle ja luoda edesauttavia esimerkkejä ja käytännön keinoja.
Tutkimuksen tausta ja teoreettisen viitekehyksen aiheet jäsentelevät tutkimuksen teoriaa vastaten kysymyksiin rakenteellisista ja kulttuurillisista tekijöistä sekä mentoroinnin ja tukiverkoston merkityksestä. Nämä luovat taustaa keinoille, miten naisyrittäjien menestys mahdollisuuksia voidaan kehittää. Tutkimus on toteutettu digitaalisena kyselytutkimuksena, johon vastasivat suomalaiset eri toimialojen naisyrittäjät. Kyselytutkimuksen toteutuksessa ja analyysissä on hyödynnetty niin kvalitatiivista kuin kvantitatiivista tutkimusmuotoa, ja tutkimustuloksia on havainnollistettu taulukoin sekä kuvioilla. Kyselyn kysymykset on rakennettu tarjoamaan vastauksia tutkimuskysymyksiin.
Tutkimus osoittaa, että naisyrittäjät ovat aliedustettuina yrittäjyydessä, mutta he edustavat merkittävää osaa Suomen taloudessa ja innovaatiokulttuurissa. Tulosten perusteella voidaan todeta monen tekijän vaikuttavan naisyrittäjän menestykseen ja naisyrittäjyyden menestyksen tukeminen vaatii monipuolisia käytäntöjä ja toimia, kuten yrittäjien yksilöllistä tukemista ja julkisten tukirakenteiden kehitystä. The objective of the thesis was to study the factors that determine the success of Finnish female entrepreneurs. The aim of the study was to propose ways to develop the success of female entrepreneurship based on the research results and to create examples and practical tools to promote it.
The background of the study and the topics of the theoretical framework structure the theory of the study by answering questions about structural and cultural factors, the importance of mentoring and support networks, and the topic to create a background for ways to develop the success potential of women entrepreneurs. The study was conducted as a digital survey, which was answered by Finnish women entrepreneurs among multiple industries. Both qualitative and quantitative research methods were used in the implementation and analysis of the survey, and the results was illustrated with tables and graphs. The survey questions were constructed to provide answers to the research questions.
The survey showed that women entrepreneurs are under-represented in entrepreneurship, but they represent a significant share of the Finnish economy and innovation culture. The results suggest that many factors influence the success of an entrepreneur and supporting their success requires a variety of practices and actions, such as individual support for entrepreneurs and the development of public support structures.
Tutkimuksen tausta ja teoreettisen viitekehyksen aiheet jäsentelevät tutkimuksen teoriaa vastaten kysymyksiin rakenteellisista ja kulttuurillisista tekijöistä sekä mentoroinnin ja tukiverkoston merkityksestä. Nämä luovat taustaa keinoille, miten naisyrittäjien menestys mahdollisuuksia voidaan kehittää. Tutkimus on toteutettu digitaalisena kyselytutkimuksena, johon vastasivat suomalaiset eri toimialojen naisyrittäjät. Kyselytutkimuksen toteutuksessa ja analyysissä on hyödynnetty niin kvalitatiivista kuin kvantitatiivista tutkimusmuotoa, ja tutkimustuloksia on havainnollistettu taulukoin sekä kuvioilla. Kyselyn kysymykset on rakennettu tarjoamaan vastauksia tutkimuskysymyksiin.
Tutkimus osoittaa, että naisyrittäjät ovat aliedustettuina yrittäjyydessä, mutta he edustavat merkittävää osaa Suomen taloudessa ja innovaatiokulttuurissa. Tulosten perusteella voidaan todeta monen tekijän vaikuttavan naisyrittäjän menestykseen ja naisyrittäjyyden menestyksen tukeminen vaatii monipuolisia käytäntöjä ja toimia, kuten yrittäjien yksilöllistä tukemista ja julkisten tukirakenteiden kehitystä.
The background of the study and the topics of the theoretical framework structure the theory of the study by answering questions about structural and cultural factors, the importance of mentoring and support networks, and the topic to create a background for ways to develop the success potential of women entrepreneurs. The study was conducted as a digital survey, which was answered by Finnish women entrepreneurs among multiple industries. Both qualitative and quantitative research methods were used in the implementation and analysis of the survey, and the results was illustrated with tables and graphs. The survey questions were constructed to provide answers to the research questions.
The survey showed that women entrepreneurs are under-represented in entrepreneurship, but they represent a significant share of the Finnish economy and innovation culture. The results suggest that many factors influence the success of an entrepreneur and supporting their success requires a variety of practices and actions, such as individual support for entrepreneurs and the development of public support structures.