Jatkuvan strategiaprosessin kehittäminen pienessä asiantuntijaorganisaatiossa
Jäkälä, Elina (2025)
Jäkälä, Elina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917946
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitetään toimiva ja nykyaikainen strategiaprosessi markkinatutkimusalalla toimivalle kohdeyritykselle, jolla ei ole aiemmin ollut selkeää paikallista strategiaa. Strategia ja sen jalkauttaminen osaksi organisaation arkea on kuitenkin tarpeellista prosessien sujuvuuden ja kasvun turvaamisen vuoksi. Kun organisaatiossa henkilöstön myös odotetaan kykenevän ohjaavan omaa työtään, on henkilöstölle tärkeää, että heillä on selvät tavoitteet ja yhtenäinen näkemys siitä, mihin organisaatio toiminnallaan pyrkii.
Nykyään strategiatyötä tulisi ajatella prosessina, eli työlle ei ole olemassa aloitus- ja lopetuspisteitä, vaan strategiatyön tulee olla jatkuvaa ja osa yritysten päivittäistä toimintaa. Strategiaa ei siis tehdä vain kerran vuodessa, vaan yritysten tulisi havainnoida ympäristöön, tarkastella omaa toimintaansa ja muokata toimintasuunnitelmaansa sekä asettaa uusia tavoitteita ympäri vuoden. Olleessaan valmis muuttamaan toimintaansa nopeastikin, on yritys valmiimpi vastaamaan ympäristön ja kilpailijoiden asettamiin haasteisiin, mikä on erityisen tärkeää toimialalla, jossa uudet teknologiat muuttavat asetelmia jatkuvasti. Strategiaprosessin tulee siis olla jatkuvaa ja kiinteä osa organisaation arkea.
Strategiaprosessin menestyksen edellytys on organisaation jäsenten mukaan ottaminen. Henkilöstä pääsee siis vaikuttamaan prosessiin aivan prosessin alusta alkaen, aina organisaation nykytilanteen analysoinnista alkaen, sillä heillä on selkein kuva organisaation toiminnasta. Henkilöstöllä on myös arvokkaita ideoita siitä, miten organisaation tulisi toimia tulevaisuudessa ja mitä sen tavoitteiden tulisi olla. Kun strategiatyö on avointa ja kaikki pääsevät osallistumaan strategiaprosessiin, saa organisaatio arvokasta tietoa henkilöstöltä. Päästessään itse osaksi prosessia, henkilöstön on myös helpompi hyväksyä ja omaksua uusi strategia, jolloin strategian toteutuminen on varmempaa, verrattuna tilanteeseen, jossa strategia on päätetty yksin organisaation johdossa.
Lopputuloksena on nykyaikainen ja selkeä strategiaprosessi, joka vastaa perinteistä strategiaa paremmin nykypäivän markkinoiden tarpeisiin ja joka on helppo jalkauttaa organisaatiossa.
Nykyään strategiatyötä tulisi ajatella prosessina, eli työlle ei ole olemassa aloitus- ja lopetuspisteitä, vaan strategiatyön tulee olla jatkuvaa ja osa yritysten päivittäistä toimintaa. Strategiaa ei siis tehdä vain kerran vuodessa, vaan yritysten tulisi havainnoida ympäristöön, tarkastella omaa toimintaansa ja muokata toimintasuunnitelmaansa sekä asettaa uusia tavoitteita ympäri vuoden. Olleessaan valmis muuttamaan toimintaansa nopeastikin, on yritys valmiimpi vastaamaan ympäristön ja kilpailijoiden asettamiin haasteisiin, mikä on erityisen tärkeää toimialalla, jossa uudet teknologiat muuttavat asetelmia jatkuvasti. Strategiaprosessin tulee siis olla jatkuvaa ja kiinteä osa organisaation arkea.
Strategiaprosessin menestyksen edellytys on organisaation jäsenten mukaan ottaminen. Henkilöstä pääsee siis vaikuttamaan prosessiin aivan prosessin alusta alkaen, aina organisaation nykytilanteen analysoinnista alkaen, sillä heillä on selkein kuva organisaation toiminnasta. Henkilöstöllä on myös arvokkaita ideoita siitä, miten organisaation tulisi toimia tulevaisuudessa ja mitä sen tavoitteiden tulisi olla. Kun strategiatyö on avointa ja kaikki pääsevät osallistumaan strategiaprosessiin, saa organisaatio arvokasta tietoa henkilöstöltä. Päästessään itse osaksi prosessia, henkilöstön on myös helpompi hyväksyä ja omaksua uusi strategia, jolloin strategian toteutuminen on varmempaa, verrattuna tilanteeseen, jossa strategia on päätetty yksin organisaation johdossa.
Lopputuloksena on nykyaikainen ja selkeä strategiaprosessi, joka vastaa perinteistä strategiaa paremmin nykypäivän markkinoiden tarpeisiin ja joka on helppo jalkauttaa organisaatiossa.