Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Neuromarkkinoinnin eettiset kysymykset suomalaisen päivittäistavarakaupan toimialalla : opas tietoisen ostopäätöksen tekemiseen

Heikkilä, Janina (2025)

Avaa tiedosto
Heikkila_Janina.pdf (2.392Mt)
Lataukset: 


Heikkilä, Janina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918012
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia opas, joka auttaa kuluttajia tekemään tietoisempia ostopäätöksiä päivittäistavarakaupassa asioidessaan. Ihmisen tiedostettua sekä tiedostamatonta ostopäätöksentekoa on tutkittu jo pitkään erilaisilla tutkimusmenetelmillä, joiden pohjalta syntyi neuromarkkinoinnin käsite. Neuromarkkinointitutkimukset ovat osoittaneet, että merkittävän suuri osa ostopäätöksenteosta tapahtuu tiedostamattomasti ja tunteiden pohjalta. Neuromarkkinointia hyödyntämällä yritykset ovat pyrkineet vaikuttamaan kuluttajien ostopäätöksentekoon kasvattaakseen myyntejä.

Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin neuromarkkinoinnin syntyä, ja sen kehitykselle olennaisimpia henkilöitä. Neuromarkkinoinnin keskeisimmät työkalut ja erilaisissa tutkimusmenetelmissä hyödynnettävät nykyaikaiset teknologiat olivat olennainen osa tietoperustaa, sillä teknologian nopean kehityksen ansiosta myös neuromarkkinoinnissa hyödynnettävät menetelmät ovat lisääntyneet. Näiden lisäksi tietoperustassa avattiin opinnäytetyölle keskeisiä käsitteitä ja pohdittiin tulevaisuusnäkymiä markkinoinnin ja etiikan näkökulmista.

Tuloksena syntynyt opas suunniteltiin kuluttajan apuvälineeksi päivittäistavarakaupassa asiointia tukemaan. Tarkoituksena oli antaa käytännön esimerkkejä, joiden pohjalta kuluttaja saa tietoa neuromarkkinointitaktiikoista. Oppaan ansiosta kuluttaja pystyy itse tekemään tietoisempia sekä eettisempiä ostopäätöksiä. Opas rakentui esimerkeistä, jotka koostuivat ihmisen viidestä aistista ja niiden pohjalta toteutetuista neuromarkkinointitaktiikoista. Näitä esimerkkejä oli sovellettu suomalaisissa päivittäistavarakaupoissa pyrkien kasvattamaan kuluttajien ostohalua.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste