Tutkimus HTML5-grafiikoiden työnkulun kehitykseen
Johansson, Henri (2025)
Johansson, Henri
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918037
Tiivistelmä
Lähetysgrafiikkaa on tehty pitkän aikaa, mutta vasta viime aikoina Suomessa HTML5-grafiikat ovat nousseet suureen suosioon. HTML5-grafiikka pyrkii olemaan halvempi vaihtoehto perinteiselle grafiikkatuotannolle, mutta halpuuden mukana tulee perinteisestä työnkulusta poikkeava työnkulku. Perinteinen työnkulku on keskittynyt visuaalisiin työkaluihin ja vaatii erillistä laitteistoa grafiikan näyttämiseksi. Opinnäytetyö suoritettiin Yleisradio oy:lle, jolle HTML5-grafiikan työnkulkuun kuului keskeisesti SPX-grafiikkakontroller ja CasparCG. Ylen Grafiikka-osastolla SPX-grafiikkakontrollerin käyttämät web-teknologiat vaikeuttavat työnkulkua vaatimalla uusia taitoja ja säilytystekniikoita HTML5-grafiikalle.
Opinnäytetyössä suoritettiin projekti käyttäen CasparCG:tä, mikä antoi näkökulmia HTML5-grafiikoiden nykyisen työnkulun mukaisesta grafiikkapohjakehityksestä, jonka tuloksena opittiin esimerkiksi testauksen tärkeys. Lopuksi luotiin analyysi, jonka avulla pyrittiin ratkaisemaan työnkulussa esiintyviä osaamisen, versionhallinnan ja kehityksen haasteita ohjelmistokehityksen näkökulmasta.
Analyysi esitteli keinoja ja antoi ohjeita työnkulun kehittämiseksi. Osaamiseen kuului HTML-koulutusten kehittäminen. Versionhallinnassa tärkeintä oli käyttää Semanttista versiointia ja viimeistellä GitHubin käyttöönotto. Grafiikkapohjien kehittämisessä suositeltiin esimerkkimallipohjan kehittämistä, joka tukee kehitystä tuleville grafiikkapohjille. Työ antaa hyvät lähtökohdat versionhallinnan ja grafiikkapohjakehityksen vaikutusten jatkotutkimukseen.
Opinnäytetyössä suoritettiin projekti käyttäen CasparCG:tä, mikä antoi näkökulmia HTML5-grafiikoiden nykyisen työnkulun mukaisesta grafiikkapohjakehityksestä, jonka tuloksena opittiin esimerkiksi testauksen tärkeys. Lopuksi luotiin analyysi, jonka avulla pyrittiin ratkaisemaan työnkulussa esiintyviä osaamisen, versionhallinnan ja kehityksen haasteita ohjelmistokehityksen näkökulmasta.
Analyysi esitteli keinoja ja antoi ohjeita työnkulun kehittämiseksi. Osaamiseen kuului HTML-koulutusten kehittäminen. Versionhallinnassa tärkeintä oli käyttää Semanttista versiointia ja viimeistellä GitHubin käyttöönotto. Grafiikkapohjien kehittämisessä suositeltiin esimerkkimallipohjan kehittämistä, joka tukee kehitystä tuleville grafiikkapohjille. Työ antaa hyvät lähtökohdat versionhallinnan ja grafiikkapohjakehityksen vaikutusten jatkotutkimukseen.