Intersport Eastonin ostoprosessien nykytilan selvittäminen
Koskinen, Aleksi (2025)
Koskinen, Aleksi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918033
Tiivistelmä
Ostoprosessit määrittelevät suuren osan yrityksen liiketoiminnasta ja kannattavuudesta. Onnistuneiden ostoprosessien tuloksena yrityksen tarjonta vastaa kysyntää, eikä varastoylijäämää muodostu. Täten yrityksellä on aina myynnissä uusia tuotteita, joita voidaan myydä hyvällä katteella. Jos taas ostoprosessit ovat epäonnistuneet, niin tuotteita jää varastoon, joka sitoo pääomaa ja vie tilaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä on toimeksiantajayrityksen ostoprosessien nykytila. Alatavoitteena oli saada nykytilanteen kartoittamisen pohjalta kehittämisehdotuksia ja -mahdollisuuksia. Tutkimuksessa keskityttiin varastonkierron optimoimiseen ja varastoylijäämän minimoimiseen. Myös vastuullinen ostotoiminta oli osana tutkimusta.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu neljästä pääluvusta. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään ostoprosessien vaiheita alusta loppuun. Toisessa pääluvussa keskitytään syvemmin ostajan rooliin näissä prosesseissa. Kolmannessa pääluvussa käsitellään vastuullista ostotoimintaa. Neljännessä pääluvussa käsitellään alatutkimusongelmien mukaisesti ostoprosessien kehittämistä varastonkierron sekä varastoylijäämän kautta. Viimeisenä tietoperustassa käydään läpi nykytilan mallintamista.
Tutkimuksen empiirisessä osassa esitellään tutkimusmenetelmät, tutkimustulokset, sekä päätelmät. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Työ toteutettiin 1.2.-26.5.2025 ja haastattelut suoritettiin 19.-21.5.2025. Haastatteluun osallistui kolme ostotehtävissä työskentelevää yrityksen työntekijää. Kyselyt suoritettiin kasvotusten.
Haastattelutulosten analysoinnin tuloksena syntyi nykytila-analyysi toimeksiantajayrityksen osto-prosesseista. Sen pohjalta syntyi myös kehitysehdotuksia ostoprosesseihin. Johtopäätöksenä voisi todeta, että yrityksen ostoprosessit ovat vakiintuneita monen vuoden takaa. Ostoprosessit ovat toimivia, mutta silti olisi parantamisen varaa esimerkiksi vastuullisuuden kannalta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä on toimeksiantajayrityksen ostoprosessien nykytila. Alatavoitteena oli saada nykytilanteen kartoittamisen pohjalta kehittämisehdotuksia ja -mahdollisuuksia. Tutkimuksessa keskityttiin varastonkierron optimoimiseen ja varastoylijäämän minimoimiseen. Myös vastuullinen ostotoiminta oli osana tutkimusta.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu neljästä pääluvusta. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään ostoprosessien vaiheita alusta loppuun. Toisessa pääluvussa keskitytään syvemmin ostajan rooliin näissä prosesseissa. Kolmannessa pääluvussa käsitellään vastuullista ostotoimintaa. Neljännessä pääluvussa käsitellään alatutkimusongelmien mukaisesti ostoprosessien kehittämistä varastonkierron sekä varastoylijäämän kautta. Viimeisenä tietoperustassa käydään läpi nykytilan mallintamista.
Tutkimuksen empiirisessä osassa esitellään tutkimusmenetelmät, tutkimustulokset, sekä päätelmät. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Työ toteutettiin 1.2.-26.5.2025 ja haastattelut suoritettiin 19.-21.5.2025. Haastatteluun osallistui kolme ostotehtävissä työskentelevää yrityksen työntekijää. Kyselyt suoritettiin kasvotusten.
Haastattelutulosten analysoinnin tuloksena syntyi nykytila-analyysi toimeksiantajayrityksen osto-prosesseista. Sen pohjalta syntyi myös kehitysehdotuksia ostoprosesseihin. Johtopäätöksenä voisi todeta, että yrityksen ostoprosessit ovat vakiintuneita monen vuoden takaa. Ostoprosessit ovat toimivia, mutta silti olisi parantamisen varaa esimerkiksi vastuullisuuden kannalta.