Palveluohjaus varhaiskasvatuksessa : sosionomin rooli, kokemus ja kehittämisehdotukset perheiden tukemisessa
Kuukasjärvi, Anni (2025)
Kuukasjärvi, Anni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817748
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen sosionomien näkemyksiä palveluohjauksesta sekä sen toteutumisesta ja kehittämistarpeista. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten sosionomit kokevat oman asiantuntijuutensa palveluohjauksessa ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia siihen liittyy.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena, ja aineisto kerättiin suljetuissa sosiaalisen median ryhmissä sosionomeilta, jotka työskentelevät varhaiskasvatuksessa. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tulosten mukaan sosionomit pitivät palveluohjausta tärkeänä osana työtään, mutta sen toteutuminen koettiin hajanaiseksi ja työnkuvan sisällä epäselväksi. Vastaajat kokivat omaavansa osaamista perheiden tukemiseen, mutta palveluohjauksen toteuttaminen jäi usein ajan ja rakenteiden puutteen vuoksi vähäiseksi. Sosionomien asiantuntemus nähtiin erityisen tärkeäksi ennaltaehkäisevässä työssä ja perheiden tukemisessa. Kehittämisehdotuksina esitettiin muun muassa kiertävien sosionomien käyttöä, selkeämpää työnkuvaa sekä moniammatillisen yhteistyön vahvistamista. Tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen henkilöstörakenteiden ja palveluohjauksen kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena, ja aineisto kerättiin suljetuissa sosiaalisen median ryhmissä sosionomeilta, jotka työskentelevät varhaiskasvatuksessa. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tulosten mukaan sosionomit pitivät palveluohjausta tärkeänä osana työtään, mutta sen toteutuminen koettiin hajanaiseksi ja työnkuvan sisällä epäselväksi. Vastaajat kokivat omaavansa osaamista perheiden tukemiseen, mutta palveluohjauksen toteuttaminen jäi usein ajan ja rakenteiden puutteen vuoksi vähäiseksi. Sosionomien asiantuntemus nähtiin erityisen tärkeäksi ennaltaehkäisevässä työssä ja perheiden tukemisessa. Kehittämisehdotuksina esitettiin muun muassa kiertävien sosionomien käyttöä, selkeämpää työnkuvaa sekä moniammatillisen yhteistyön vahvistamista. Tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen henkilöstörakenteiden ja palveluohjauksen kehittämisessä.