Sairaanhoidon VR-oppimisympäristö Unity-pelimoottorilla
Sillanmäki, Jesse (2025)
Sillanmäki, Jesse
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917778
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda Unity-pelimoottorilla tietokonesovellus, joka yhdessä VR-laitteiston eli virtuaalitodellisuuslaitteiston kanssa asettaisi käyttäjän skenaarioon eli ennalta käsikirjoitettuun simuloituun tilanteeseen. Skenaariosta tehtiin sellainen, joka olisi mahdollista kohdata sairaanhoitajana. Skenaarioon kuului virtuaalimaailmassa potilasnukelta mittauslaitteilla peruselintoimintojen mittaaminen.
Työn tavoite oli luoda helppokäyttöinen virtuaalinen oppimisympäristö, jota sairaanhoidon opiskelijat voisivat mahdollisesti käyttää toimenpiteiden harjoittelussa. Sovellus tehtiin mahdolliset loppukäyttäjät huomioiden, mikä johti lukuisiin valintoihin, joiden uskotaan helpottavan käyttäjäkokemusta. Moni ominaisuus sovelluksessa luotiin helposti ymmärrettäväksi ja käytettäväksi.
Työssä tutustuttiin VR-teknologian hyödyntämiseen Unity-pelimoottorissa ja Unityllä tehtävän sovelluksen toteutuksen eri vaiheisiin. Sovelluksen kehityksessä hyödynnettiin ammattikorkeakoulun jakamia valmiiksi 3D-mallinnettuja assetteja ja Unityyn asennettavia lisäosia. Esimerkiksi VR-teknologian kannalta huomionarvoisiin lisäosiin kuuluva Khronos-ryhmän kehittämä OpenXR-rajapinta mahdollistaa sovelluksen käytön monilla eri VR-laitteistoilla. Unityssä käytettyjen lisäosien kehityskäyttöön liittyvät dokumentoidut käyttöohjeet ovat itse Unityn valmistajan Unity Technologies -nimisen yrityksen julkaisemia.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi toimiva prototyyppi tietokonesovelluksesta, jossa käyttäjä voi suorittaa yhden sairaanhoitoon liittyvään skenaarion. Sovellus luotiin myös mahdollinen jatkokehitys mielessä. Sovelluksessa ei käytetty välttämättömien tilanteiden lisäksi ylimääräisiä lisäosia, sillä ulkopuolisen lisäosan tuen loppuessa olisi sen projektiin tuomien ominaisuuksien tulevaisuuskin vaarassa.
Työn tavoite oli luoda helppokäyttöinen virtuaalinen oppimisympäristö, jota sairaanhoidon opiskelijat voisivat mahdollisesti käyttää toimenpiteiden harjoittelussa. Sovellus tehtiin mahdolliset loppukäyttäjät huomioiden, mikä johti lukuisiin valintoihin, joiden uskotaan helpottavan käyttäjäkokemusta. Moni ominaisuus sovelluksessa luotiin helposti ymmärrettäväksi ja käytettäväksi.
Työssä tutustuttiin VR-teknologian hyödyntämiseen Unity-pelimoottorissa ja Unityllä tehtävän sovelluksen toteutuksen eri vaiheisiin. Sovelluksen kehityksessä hyödynnettiin ammattikorkeakoulun jakamia valmiiksi 3D-mallinnettuja assetteja ja Unityyn asennettavia lisäosia. Esimerkiksi VR-teknologian kannalta huomionarvoisiin lisäosiin kuuluva Khronos-ryhmän kehittämä OpenXR-rajapinta mahdollistaa sovelluksen käytön monilla eri VR-laitteistoilla. Unityssä käytettyjen lisäosien kehityskäyttöön liittyvät dokumentoidut käyttöohjeet ovat itse Unityn valmistajan Unity Technologies -nimisen yrityksen julkaisemia.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi toimiva prototyyppi tietokonesovelluksesta, jossa käyttäjä voi suorittaa yhden sairaanhoitoon liittyvään skenaarion. Sovellus luotiin myös mahdollinen jatkokehitys mielessä. Sovelluksessa ei käytetty välttämättömien tilanteiden lisäksi ylimääräisiä lisäosia, sillä ulkopuolisen lisäosan tuen loppuessa olisi sen projektiin tuomien ominaisuuksien tulevaisuuskin vaarassa.