Tapahtumien markkinoinnin käytännöt ja kehitysmahdollisuudet
Puolakanaho, Petra (2025)
Puolakanaho, Petra
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018272
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tapahtumien markkinoinnin nykytilaa ja kehittämismahdollisuuksia uuden palvelun validoinnin tueksi. Opinnäytetyön tekijä on perustamassa startup-yritystä, joka tarjoaa keskitetyn alustan tapahtumien löytämiseen ja niiden markkinointiin. Opinnäytetyön avulla haluttiin ymmärtää, miten tapahtumajärjestäjät tällä hetkellä toteuttavat markkinointia, mitä haasteita heillä on sekä miten uusi digitaalinen alusta voisi kehittää tapahtumajärjestäjien työtä ja tapahtumien näkyvyyttä.
Tietoperustassa kuvataan tapahtuma-alaa sekä tapahtumien markkinointia ja erityisesti niiden markkinointiviestintää. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella eri tapahtumajärjestäjiltä, jotka kuuluvat kohdeyrityksen ihanneasiakasprofiiliin.
Tulokset analysoitiin määrällisesti, mutta avoimissa vastauksissa käytettiin sisällönanalyysi menetelmää. Tuloksissa tuli esiin, että tapahtumien markkinointi on hajaantunut ja pirstaleinen. Isoimpina haasteina nousi esiin rajallinen budjetti, kohderyhmän tavoittaminen ja työajan rajallisuus. Digitaalinen tapahtuma-alusta voisi tuoda ratkaisun kustannustehokkaana alustana, joka automatisoisi tapahtumien markkinointia ja tehostaisi tapahtumajärjestäjien työtä.
Johtopäätöksenä todettiin, että tapahtumien markkinointi on monikanavaista ja sen toteuttaminen vaatii aikaa ja resursseja. Kohderyhmä on hankala tavoittaa, johon voi vaikuttaa informaatiotulva sekä epäaktiivinen viestintä. Keskitetty tapahtuma-alusta voisi tuoda ratkaisun tapahtumajärjestäjien työhön ja laajempaan näkyvyyteen.
Tapahtumien markkinointi vaatii kohderyhmän tuntemista, tavoitteiden selkeää määrittelyä ja suunnitelmallisuutta. Viestintä tulee suunnitella tapahtuman aikajanan mukaisesti ja saada potentiaalinen asiakas tekemään haluttu toiminto. Monikanavainen viestintä, eri viestinnän keinot, yleisön osallistaminen ja tunteiden herättäminen auttavat saavuttamaan kohdeyleisön ja tukevat osallistujan ostopäätöksen tekemistä.
Tietoperustassa kuvataan tapahtuma-alaa sekä tapahtumien markkinointia ja erityisesti niiden markkinointiviestintää. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella eri tapahtumajärjestäjiltä, jotka kuuluvat kohdeyrityksen ihanneasiakasprofiiliin.
Tulokset analysoitiin määrällisesti, mutta avoimissa vastauksissa käytettiin sisällönanalyysi menetelmää. Tuloksissa tuli esiin, että tapahtumien markkinointi on hajaantunut ja pirstaleinen. Isoimpina haasteina nousi esiin rajallinen budjetti, kohderyhmän tavoittaminen ja työajan rajallisuus. Digitaalinen tapahtuma-alusta voisi tuoda ratkaisun kustannustehokkaana alustana, joka automatisoisi tapahtumien markkinointia ja tehostaisi tapahtumajärjestäjien työtä.
Johtopäätöksenä todettiin, että tapahtumien markkinointi on monikanavaista ja sen toteuttaminen vaatii aikaa ja resursseja. Kohderyhmä on hankala tavoittaa, johon voi vaikuttaa informaatiotulva sekä epäaktiivinen viestintä. Keskitetty tapahtuma-alusta voisi tuoda ratkaisun tapahtumajärjestäjien työhön ja laajempaan näkyvyyteen.
Tapahtumien markkinointi vaatii kohderyhmän tuntemista, tavoitteiden selkeää määrittelyä ja suunnitelmallisuutta. Viestintä tulee suunnitella tapahtuman aikajanan mukaisesti ja saada potentiaalinen asiakas tekemään haluttu toiminto. Monikanavainen viestintä, eri viestinnän keinot, yleisön osallistaminen ja tunteiden herättäminen auttavat saavuttamaan kohdeyleisön ja tukevat osallistujan ostopäätöksen tekemistä.