Facebook-sidor inom hotellbranschen
Löfroth, Charlotta (2015)
Löfroth, Charlotta
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504174493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504174493
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete var att ta reda på hur Facebook-sidor används inom hotellbranschen i Finland och förse min uppdragsgivare, Hotell X, med information som skulle avgöra om det är lönsamt eller inte för dem att skapa egna Facebook-sidor och hur det skulle fungera i praktiken. Faktorer som inverkar är tid, personalinsats, innehåll och sidans administration. Målsättningen är att ta reda på hur det fungerar på andra hotell i Finland och på basen av det dra anpassade paralleller för hur Hotell X kunde göra. Som teoretisk grund för detta arbete står olika ämnesområden: marknadsföring, marknadskommunikation, marknadsföringskanaler, sociala medier, Facebook och elektronisk kommunikation. Teoridelen för detta arbete börjar med en bred ut-sträckning för att sedan bearbetas ned till de mer detaljerade ämnena. För undersökningen i den empiriska delen har kvalitativ metod använts i form av semistrukturerade djupintervjuer. Resultaten i denna undersökning tyder på att alla de som intervjuats har ett positivt synsätt för Facebook-sidor och anser att det är lönsamt för hotellen. Ännu idag är personalen från de hotell som undersökningen behandlade inte så mycket involverad i uppdateringen av sidorna. Uppdateringen anses inte ta så mycket tid, men de intervjuade önskar att de hade mer tid att sätta ner på sidan. För innehållet konstaterade alla intervjuade att det gäller att vara så aktiv som möjligt och att en bild med tillhörande text drar fler ögonpar än enbart text. Administrationen och rättigheterna till Facebook-sidan var för det mesta uppdelade till de inom en marknadsföringsavdelning. För att Facebook-sidan skall fungera så bra som möjligt för Hotell X borde personalen involveras i upprätthållningen av sidan, under uppsyn av hotellchefen. På så vis ökar tiden man har till upprätthållningen och aktiviteten på sidan nyttjas. Inläggen kan bestå av bilder och text om olika händelser och evenemang. The aim of this thesis was to find out how Facebook-pages are used in the hotel sector in Finland, and to provide my client of this thesis, Hotel X, with information that would determine whether it is profitable or not for them to create their own Facebook-pages and how it would work in practice. Factors that are influencing is the time, staff effort, content and the administration of the page. The goal is to find out how it works for other hotels in Finland and at that base draw parallels adapted for Hotel X and how they could do. As a theoretical basis for this work stands different disciplines; marketing, marketing communications, marketing channels, social media, Facebook and electronic communications. The theoretical part of this work begins with a broad extent that is processed down to the more detailed topics. For the survey in the empirical part, a qualitative method is used in the form of semi-structured deep-interviews. The results of this study find that all those who were interviewed have a positive approach for Facebook-pages and believes it is profitable for hotels. Today the staff of the hotels that the investigation dealt with are not so involved in the updating of the hotels Facebook-pages. The updating is considered to not take so much time, but the interviewees wish they had more time to put down on the page. For the content, all interviewees found that it comes to be as active as possible and that an image with accompanying text draw more eyes than simple text. The administration and the rights to the Facebook-page are for the most part di-vided into those in a marketing department. So that the Facebook-page would work as good as possible for Hotel X, the personnel should be involved in the updating of the page under the supervision of the hotel manager. In this way the time used to maintain the page is increased and the possibility to be as active as possible also increases. The posts updated on the page could consist of images and text about various occasions and events.