Kokopäiväpedagogiikka ja lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
Heiskari, Nina; Kauppila, Anniina (2025)
Heiskari, Nina
Kauppila, Anniina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052918051
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitkä tekijät edistävät ja mitkä rajoittavat kokopäiväpedagogiikkaa ja lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa. Aihe on ajankohtainen, sillä varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmat painottavat lapsilähtöistä pedagogiikkaa ja osallisuuden tukemista. Koska lapset viettävät suuren osan päivistään varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvattajilla on tärkeä rooli lasten kokonaisvaltaisen oppimisen, kehityksen ja hyvinvoinnin tukemisessa.
Opinnäytetyössä keskityimme kahteen pääkysymykseen: Miten kokopäiväpedagogiikka edistää lapsen osallisuutta? Mitkä asiat rajoittavat osallisuuden toteutumista kokopäiväpedagogiikassa? Tutkimuksessa toteutimme sähköisen kyselyn varhaiskasvatuksen kasvatusvastuulliselle henkilöstölle, jossa kartoitettiin heidän kokemuksiaan kokopäiväpedagogiikasta ja lasten osallisuudesta varhaiskasvatuksessa. Kerättyä aineistoa täydensimme teoreettisella viitekehyksellä, joka pohjautui tutkimuskysymyksiimme ja ohjasi opinnäytetyöprosessin kulkua.
Opinnäytetyön keskeisenä tuloksena on, että aikuisten sensitiivinen vuorovaikutus sekä hyvin suunniteltu ja toteutettu kokopäiväpedagogiikka tukevat lasten osallisuuden toteutumista läpi varhaiskasvatuspäivän. Tuloksissa ilmeni myös tekijöitä, jotka rajoittavat kokopäiväpedagogiikan ja osallisuuden toteutumista. On kuitenkin huomattava, että tunnistamalla rajoitteet, hyvällä pedagogisella suunnittelulla sekä tiimin yhteisillä toimintatavoilla voidaan löytää toimivia ratkaisuja ja tukea lasten osallisuutta.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää pedagogisen toiminnan ja arjen rakenteiden suunnittelussa sekä lapsen osallisuutta tukevien käytäntöjen vahvistamista osana kokopäiväpedagogiikkaa. Tulokset tarjoavat käytännön näkökulmia kokopäiväpedagogiikan ja osallisuuden edistämiseen. Jatkotutkimuksessa voitaisiin keskittyä kehittämään arjen konkreettisia keinoja osallisuuden tukemiseksi varhaiskasvatuksessa, ja luoda toiminnallinen opas, joka tukisi varhaiskasvattajia heidän päivittäisessä työssään.
Opinnäytetyössä keskityimme kahteen pääkysymykseen: Miten kokopäiväpedagogiikka edistää lapsen osallisuutta? Mitkä asiat rajoittavat osallisuuden toteutumista kokopäiväpedagogiikassa? Tutkimuksessa toteutimme sähköisen kyselyn varhaiskasvatuksen kasvatusvastuulliselle henkilöstölle, jossa kartoitettiin heidän kokemuksiaan kokopäiväpedagogiikasta ja lasten osallisuudesta varhaiskasvatuksessa. Kerättyä aineistoa täydensimme teoreettisella viitekehyksellä, joka pohjautui tutkimuskysymyksiimme ja ohjasi opinnäytetyöprosessin kulkua.
Opinnäytetyön keskeisenä tuloksena on, että aikuisten sensitiivinen vuorovaikutus sekä hyvin suunniteltu ja toteutettu kokopäiväpedagogiikka tukevat lasten osallisuuden toteutumista läpi varhaiskasvatuspäivän. Tuloksissa ilmeni myös tekijöitä, jotka rajoittavat kokopäiväpedagogiikan ja osallisuuden toteutumista. On kuitenkin huomattava, että tunnistamalla rajoitteet, hyvällä pedagogisella suunnittelulla sekä tiimin yhteisillä toimintatavoilla voidaan löytää toimivia ratkaisuja ja tukea lasten osallisuutta.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää pedagogisen toiminnan ja arjen rakenteiden suunnittelussa sekä lapsen osallisuutta tukevien käytäntöjen vahvistamista osana kokopäiväpedagogiikkaa. Tulokset tarjoavat käytännön näkökulmia kokopäiväpedagogiikan ja osallisuuden edistämiseen. Jatkotutkimuksessa voitaisiin keskittyä kehittämään arjen konkreettisia keinoja osallisuuden tukemiseksi varhaiskasvatuksessa, ja luoda toiminnallinen opas, joka tukisi varhaiskasvattajia heidän päivittäisessä työssään.