Datan hyödyntäminen verkkokaupan johtamisessa : tekoälypohjainen opas, GPT-botti, verkkokauppiaalle – viitekehyksenä Balanced Scorecard
Salo, Saija (2025)
Salo, Saija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018394
Tiivistelmä
Verkkokauppiaiden haasteena on usein datan hyödyntäminen liiketoiminnan johtamisessa tavalla, joka tukee strategisia tavoitteita. Yrittäjät tarkastelevat usein vain markkinoinnin tuloksia, jolloin kokonaisvaltainen johtaminen jää taka-alalle. Tässä opinnäytetyössä kehitettiin tekoälyavusteinen opas, GPT-botti, joka auttaa verkkokauppayrittäjiä rakentamaan oman liiketoimintansa kannalta oleellisia mittareita Balanced Scorecard -viitekehykseen pohjautuen.
Tavoitteena ei ollut tuottaa valmista mittaristoa, vaan rakentaa paras mahdollinen ratkaisu, jonka avulla yrittäjä voi itsenäisesti määrittää liiketoiminnan eri osa-alueille tavoitteet ja mittarit, joita voidaan käyttää strategisessa johtamisessa. Kehittämistyö pohjattiin tutkimuskirjallisuuteen, tekoälyn ja datan hyödyntämisen periaatteisiin sekä kirjoittajan kahdeksan vuoden kokemukseen verkkokauppojen markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisestä. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin erityisesti Balanced Scorecard -mallia, joka jäsentää liiketoimintaa neljästä näkökulmasta: talous, asiakkuudet, sisäiset prosessit sekä oppiminen ja kasvu. Lisäksi työssä tarkasteltiin tekoälyn mahdollisuuksia tukena dataperusteisessa päätöksenteossa.
Tutkimusote oli konstruktiivinen, ja sen tuloksena syntyi GPT-teknologiaan perustuva verkkopohjainen botti, joka ohjaa käyttäjää strategisten tavoitteiden tunnistamisessa ja mittariston rakentamisessa. Kehitetty ratkaisu tarjoaa yrittäjälle yksilöllisiä ehdotuksia ja kysymyksiä, joiden avulla on mahdollista jäsentää liiketoimintaa Balanced Scorecard -näkökulmista ja seurata edistymistä selkeillä mittareilla.
Työn aikana havaittiin, että erityisesti pienet verkkokauppayritykset tarvitsevat matalan kynnyksen välineitä strategiseen johtamiseen. Kehittämistyö osoitti, että GPT-teknologia voi tukea yrittäjän ajattelua ja päätöksentekoa ilman raskasta järjestelmäosaamista. Työ tehtiin nimenomaan verkkokauppiaille, mutta kehitettyä GPT-botin rakennetta ja ideaa voi soveltaa myös muiden pienten yritysten datalla johtamisen tueksi. Työ toimii lähtökohtana tekoälypohjaisen ratkaisun jatkokehittämiselle, jonka yhteydessä voidaan toteuttaa käytettävyys-testaus, integraatiot muihin järjestelmiin ja varmistaa eettisten ja lainsäädännöllisten reunaehtojen täyttyminen.
Tavoitteena ei ollut tuottaa valmista mittaristoa, vaan rakentaa paras mahdollinen ratkaisu, jonka avulla yrittäjä voi itsenäisesti määrittää liiketoiminnan eri osa-alueille tavoitteet ja mittarit, joita voidaan käyttää strategisessa johtamisessa. Kehittämistyö pohjattiin tutkimuskirjallisuuteen, tekoälyn ja datan hyödyntämisen periaatteisiin sekä kirjoittajan kahdeksan vuoden kokemukseen verkkokauppojen markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisestä. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin erityisesti Balanced Scorecard -mallia, joka jäsentää liiketoimintaa neljästä näkökulmasta: talous, asiakkuudet, sisäiset prosessit sekä oppiminen ja kasvu. Lisäksi työssä tarkasteltiin tekoälyn mahdollisuuksia tukena dataperusteisessa päätöksenteossa.
Tutkimusote oli konstruktiivinen, ja sen tuloksena syntyi GPT-teknologiaan perustuva verkkopohjainen botti, joka ohjaa käyttäjää strategisten tavoitteiden tunnistamisessa ja mittariston rakentamisessa. Kehitetty ratkaisu tarjoaa yrittäjälle yksilöllisiä ehdotuksia ja kysymyksiä, joiden avulla on mahdollista jäsentää liiketoimintaa Balanced Scorecard -näkökulmista ja seurata edistymistä selkeillä mittareilla.
Työn aikana havaittiin, että erityisesti pienet verkkokauppayritykset tarvitsevat matalan kynnyksen välineitä strategiseen johtamiseen. Kehittämistyö osoitti, että GPT-teknologia voi tukea yrittäjän ajattelua ja päätöksentekoa ilman raskasta järjestelmäosaamista. Työ tehtiin nimenomaan verkkokauppiaille, mutta kehitettyä GPT-botin rakennetta ja ideaa voi soveltaa myös muiden pienten yritysten datalla johtamisen tueksi. Työ toimii lähtökohtana tekoälypohjaisen ratkaisun jatkokehittämiselle, jonka yhteydessä voidaan toteuttaa käytettävyys-testaus, integraatiot muihin järjestelmiin ja varmistaa eettisten ja lainsäädännöllisten reunaehtojen täyttyminen.