Kivenmurskainten osien myynnin ja hankinnan yhteistyön kehittäminen
Vikman, Matti (2025)
Vikman, Matti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018267
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Element Mining and Construction Oy:lle. Yritys on kansainvälinen maanrakennus- ja kaivosteollisuuden vara- sekä kulutusosien valmistaja ja myyjä. Työn tavoitteena oli selvittää, miten kivenmurskainten osien myynnin ja hankinnan välistä yhteistyötä voidaan kehittää Suomessa. Kehitystyön lähtökohtana olivat käytännön haasteet toimitusvarmuudessa, ennakoitavuudessa sekä osastojen välisessä tiedonkulussa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin haastattelemalla yrityksen myynnin ja hankinnan asiantuntijoita. Haastatteluiden avulla kartoitettiin nykytila, tunnistettiin kehityskohteet ja esitettiin konkreettisia toimenpiteitä yhteistyön parantamiseksi.
Tuloksista ilmeni, että myynnin, tuotelinjan ja hankinnan yhteistyö ei tällä hetkellä ole riittävän systemaattista. Yhteisten toimintamallien puute vaikeuttaa hankinnan suunnittelua ja varastojen hallintaa. Tutkimuksessa esitettiin useita kehitysehdotuksia, kuten säännölliset suunnittelupalaverit, asiakas- ja osakohtainen budjetointi, digitaalisten seurantatyökalujen käyttöönotto sekä toimittajayhteistyön tiivistäminen.
Kehittämällä yhteistyötä ja hyödyntämällä myynnin asiakastuntemusta voidaan parantaa toimitusvarmuutta, vähentää kustannuksia ja nostaa asiakastyytyväisyyttä. Työn tuloksia voidaan soveltaa käytännön kehittämistoimenpiteisiin Element Mining and Construction Oy:ssä sekä laajemmin suomalaisessa kivenmurskausalan toimitusketjussa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin haastattelemalla yrityksen myynnin ja hankinnan asiantuntijoita. Haastatteluiden avulla kartoitettiin nykytila, tunnistettiin kehityskohteet ja esitettiin konkreettisia toimenpiteitä yhteistyön parantamiseksi.
Tuloksista ilmeni, että myynnin, tuotelinjan ja hankinnan yhteistyö ei tällä hetkellä ole riittävän systemaattista. Yhteisten toimintamallien puute vaikeuttaa hankinnan suunnittelua ja varastojen hallintaa. Tutkimuksessa esitettiin useita kehitysehdotuksia, kuten säännölliset suunnittelupalaverit, asiakas- ja osakohtainen budjetointi, digitaalisten seurantatyökalujen käyttöönotto sekä toimittajayhteistyön tiivistäminen.
Kehittämällä yhteistyötä ja hyödyntämällä myynnin asiakastuntemusta voidaan parantaa toimitusvarmuutta, vähentää kustannuksia ja nostaa asiakastyytyväisyyttä. Työn tuloksia voidaan soveltaa käytännön kehittämistoimenpiteisiin Element Mining and Construction Oy:ssä sekä laajemmin suomalaisessa kivenmurskausalan toimitusketjussa.