BLOCKED –pelin jatkokehitys ensimmäisen käyttäjäkokemuksen näkökulmasta
Valtanen, Tomi (2025)
Valtanen, Tomi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018443
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Blocked-pelin jatkokehittäminen ensimmäisen käyttäjäkokemuksen pohjalta. Toiminnallisessa osuudessa keskityttiin uuden tutoriaaliosuuden suunnitteluun sekä ensikokemuksen parantamiseen. Tavoitteiden saavuttamiseksi pelin visuaalista ilmettä päivitettiin, ja pelaajille tarjottiin riittävästi tietoa sujuvan pelikokemuksen mahdollistamiseksi. Pelimoottorin versiopäivityksen yhteydessä peliin lisättiin myös uudet animaatiot. Pelin sisäiseen analytiikkaan perustuva seuranta mahdollisti sekä pelaajakäyttäytymisen että tutoriaalin hyödyntämisen analysoinnin. Näin saatiin tietoa päivitysten vaikutuksista pelin kulkuun sekä pelaajien sitoutumiseen, erityisesti heidän taipumuksestaan palata peliin myöhempinä ajankohtina.
Raportin teoriaosuudessa käsitellään pelaajan ensimmäisen pelikokemuksen merkitystä ja tarkastellaan, kuinka nämä näkökulmat ilmenevät konkreettisesti mobiili peleissä. Tarkastelun kohteena ovat keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat ensikokemuksen laatuun. Toteutusvaiheessa näitä teoreettisia periaatteita sovellettiin käytäntöön uudistamalla pelin visuaalinen ilme, alkaen Google Play -kaupan esittelysivun päivittämisestä.
Tutoriaalia käsittelevässä raportin teoreettisessa osiossa tarkastellaan tutoriaalien keskeistä roolia pelaajakokemuksen muotoutumisessa sekä niiden potentiaalia ohjata ja motivoida pelaajaa. Osiossa tuodaan esiin erilaisia tutoriaalimuotoja ja lähestymistapoja, joita peleissä hyödynnetään. Toteutuksessa sovellettiin perehdyttämisen periaatteita: pelaajalle esitettiin pelin etenemistä koskeva informaatio selkeästi, ja hänelle annettiin mahdollisuus ohittaa tutoriaali tai palata siihen myöhemmin omien tarpeidensa mukaan.
Peliin suunniteltiin uudet pelattavat tasot hyödyntäen aiempien tasojen sisältöä ja rakenteita. Aiemmat tasot päivitettiin, ja pelin analytiikkatyökalujen käyttöönotto mahdollisti niiden tehokkaamman muokkaamisen. Uudistetuissa pulmissa hyödynnettiin visuaalisia vihjeitä, joiden tarkoituksena on tukea pelaajan ongelmanratkaisuprosessia ja edistää ns. aha-elämyksen syntymistä. Lisäksi pelin vaikeustasoa säädettiin progressiivisesti: monimutkaisempien muotojen ja haastavampien ratkaisujen esittely ajoitettiin myöhempiin pelivaiheisiin. Myös toinen aiemmin käytössä ollut pelimuoto tuotiin pelaajalle saataville aikaisemmassa vaiheessa.
Raportin teoriaosuudessa käsitellään pelaajan ensimmäisen pelikokemuksen merkitystä ja tarkastellaan, kuinka nämä näkökulmat ilmenevät konkreettisesti mobiili peleissä. Tarkastelun kohteena ovat keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat ensikokemuksen laatuun. Toteutusvaiheessa näitä teoreettisia periaatteita sovellettiin käytäntöön uudistamalla pelin visuaalinen ilme, alkaen Google Play -kaupan esittelysivun päivittämisestä.
Tutoriaalia käsittelevässä raportin teoreettisessa osiossa tarkastellaan tutoriaalien keskeistä roolia pelaajakokemuksen muotoutumisessa sekä niiden potentiaalia ohjata ja motivoida pelaajaa. Osiossa tuodaan esiin erilaisia tutoriaalimuotoja ja lähestymistapoja, joita peleissä hyödynnetään. Toteutuksessa sovellettiin perehdyttämisen periaatteita: pelaajalle esitettiin pelin etenemistä koskeva informaatio selkeästi, ja hänelle annettiin mahdollisuus ohittaa tutoriaali tai palata siihen myöhemmin omien tarpeidensa mukaan.
Peliin suunniteltiin uudet pelattavat tasot hyödyntäen aiempien tasojen sisältöä ja rakenteita. Aiemmat tasot päivitettiin, ja pelin analytiikkatyökalujen käyttöönotto mahdollisti niiden tehokkaamman muokkaamisen. Uudistetuissa pulmissa hyödynnettiin visuaalisia vihjeitä, joiden tarkoituksena on tukea pelaajan ongelmanratkaisuprosessia ja edistää ns. aha-elämyksen syntymistä. Lisäksi pelin vaikeustasoa säädettiin progressiivisesti: monimutkaisempien muotojen ja haastavampien ratkaisujen esittely ajoitettiin myöhempiin pelivaiheisiin. Myös toinen aiemmin käytössä ollut pelimuoto tuotiin pelaajalle saataville aikaisemmassa vaiheessa.