Digitaalisen järjestelmän hyödyt alihankintaprosessissa
Huhtala, Jaakko (2025)
Huhtala, Jaakko
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018473
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli tutkia rakennusalan alihankintaprosessia vastuullisuuden ja tehokkuuden näkökulmasta sekä selvittää erityisesti tilaajan velvoitteiden toteutumista aliurakointiprosessissa. Tavoitteena oli ymmärtää prosessin nykytilaa ja verrata sitä digitalisaation tarjoamiin mahdollisuuksiin. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti alihankinnan haasteisiin, tilaajan velvoitteisiin sekä sopimusteknisiin asioihin, mutta ei otettu huomioon työsuorituksiin, työturvallisuuteen tai taloudelliseen tulokseen liittyviä näkökulmia.
Tausta-aineisto koostui lehtiartikkeleista, viranomaisdokumenteista ja lainsäädännöstä ja tutkimusmenetelminä toimivat kyselyt ja haastattelut. Varsinainen empiirinen aineisto kerättiin rakennusalan yrityksiltä, joilta selvitettiin kiinnostusta digitaalisen alihankintajärjestelmä Tekian käyttöön ja joiden avulla etsittiin mahdollisuuksia kehittää järjestelmää. Tavoitteena oli arvioida, kuinka alihankintajärjestelmä voisi tukea vastuullisuuden täyttymistä ja alihankintaprosessin tehostamista rakennusalalla.
Tutkimus osoitti, että alihankinnan piirissä on edelleen puutteita, joihin on tärkeää puuttua. Kyselyiden ja haastatteluiden perusteella digitaalisen alihankintajärjestelmän kohderyhmän tarkentaminen nousi keskeiseksi tekijäksi, sillä järjestelmän toimivuus edellytti syvempää ymmärrystä yritysten tarpeista. Tulokset osoittivat, että Tekia tarjoaa potentiaalia resursoinnin tehostamiseen sekä tehokkuuden ja vastuullisuuden parantamiseen. Järjestelmä herätti yleistä kiinnostusta, ja sen muuntautumiskyky mahdollisti räätälöityjen ratkaisujen luomisen yrityksille. Tutkimuksen edetessä järjestelmä kehittyi alihankinnan hallintatyökalusta aktiiviseksi palvelukokonaisuudeksi.
Tausta-aineisto koostui lehtiartikkeleista, viranomaisdokumenteista ja lainsäädännöstä ja tutkimusmenetelminä toimivat kyselyt ja haastattelut. Varsinainen empiirinen aineisto kerättiin rakennusalan yrityksiltä, joilta selvitettiin kiinnostusta digitaalisen alihankintajärjestelmä Tekian käyttöön ja joiden avulla etsittiin mahdollisuuksia kehittää järjestelmää. Tavoitteena oli arvioida, kuinka alihankintajärjestelmä voisi tukea vastuullisuuden täyttymistä ja alihankintaprosessin tehostamista rakennusalalla.
Tutkimus osoitti, että alihankinnan piirissä on edelleen puutteita, joihin on tärkeää puuttua. Kyselyiden ja haastatteluiden perusteella digitaalisen alihankintajärjestelmän kohderyhmän tarkentaminen nousi keskeiseksi tekijäksi, sillä järjestelmän toimivuus edellytti syvempää ymmärrystä yritysten tarpeista. Tulokset osoittivat, että Tekia tarjoaa potentiaalia resursoinnin tehostamiseen sekä tehokkuuden ja vastuullisuuden parantamiseen. Järjestelmä herätti yleistä kiinnostusta, ja sen muuntautumiskyky mahdollisti räätälöityjen ratkaisujen luomisen yrityksille. Tutkimuksen edetessä järjestelmä kehittyi alihankinnan hallintatyökalusta aktiiviseksi palvelukokonaisuudeksi.