Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Moderni videopeli hyödykkeenä: Tutkimus pelien palvelullistumisesta

Lindblad, Anders (2025)

 
Avaa tiedosto
Lindblad_Anders.pdf (2.960Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Lindblad, Anders
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018517
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee videopelien olemusta hyödykkeinä. Inspiraationa työlle toimi oman harrastuneisuuden lisäksi aiheesta kirjoitetut aiemmat akateemiset julkaisut. Työn tavoitteeksi muodostui hahmotella sitä, miten videopelejä voidaan käsitellä aineettomina hyödykkeinä ja ennen kaikkea palveluprosesseina. Myös pelin arvoa hyödykkeenä ja pelaajien vaikutusta siihen tutkitaan.

Tutkimusmenetelmiksi valittiin kirjallisuuskatsaus yhdistettynä kyselytutkimukseen. Teoriaosuudessa käytettiin laajaa valikoimaa erilaisia lähteitä kuvaamaan pelien historiaa, hyödykkeiden ominaisuuksia ja teorioita arvonmuodostuksesta taustoittamaan tutkimusta. Ennen tutkimukseen siirtymistä esiteltiin lähteiden esittelemiä teorioita ja havaintoja peleistä palveluina sekä sitä, miten pelaajat ovat kosketuksissa sekä pelin että pelien laajemman viitekehyksen kanssa. Lähteiden perusteella pyrittiin hahmottamaan kokonaiskuvaa pelien ja pelaajien vuorovaikutussuhteista.

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena Google Forms -alustalla joulukuussa 2024. Tavoitteena oli kerätä mahdollisimman suuri joukko pelaajia ja peleistä kiinnostuneita vastaa-maan kysymyksiin, joten monivalintakysymyksiä sisältänyttä lomaketta jaettiin verkon peliaiheisilla foorumeilla. Yhteensä 198 henkilöä vastasi tutkimukseen. Kysymysten avulla pyrittiin peruskysymysten ohella erityisesti kartoittamaan pelaajien rahallisia ja ajallisia kulutustottumuksia, miten pelin kanssa vuorovaikutetaan sekä mielipidekysymyksillä tutkimaan missä määrin vastaajat kokevat pelin olevan palveluelämys.

Analysoidessa tuloksia SPSS:n ja Google Sheetsin avulla ilmeni, että vastaajajoukko oli demografisesti ja kulutustottumuksiltaan melko heterogeeninen. Suurin poikkeama tutkimustuloksissa verrattuna lähteistä saatuun kuvaan oli se, että monet suhtautuivat niin palvelumuotoiseen pelien jakeluun kuin oman sisällön luomiseen odotettua varauksellisemmin. Työn päätelmä on, että kyselyyn saatujen vastausten valossa pelaajat vuorovaikuttavat pelien kanssa monipuolisesti, mutta pitävät niitä hieman vähemmän palveluina kuin mitä lähteistä olisi voinut päätellä. Työ tarjoaa mahdollisuuden jatkotutkimukselle, jossa monivalintakysymysten lisäksi voisi laatia avoimia kysymyksiä tai suorittaa haastatteluja aineiston rikastuttamiseksi laadullisilla havainnoilla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste