Hybridityön vaikutukset opiskelijan talouteen ja ajankäyttöön
Peltonen, Akseli (2025)
Peltonen, Akseli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018502
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin, millä tavoin hybridityön tekeminen opintojen ohella vaikuttaa opiskelijoiden talouteen ja ajankäyttöön. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää hybridityön kannattavuus taloudellisesta sekä ajankäytöllisestä näkökulmasta opintojen ohella, sekä miten se eroaa perinteisestä työmallista. Työ toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena.
Teoreettinen viitekehys rakentui hybridityön, etätyön, opiskelun aikaisen työssäkäynnin ja opiskelijoiden näkökulmien ympärille. Empiirisessä osassa hyödynnettiin aineisto- ja menetelmätriangulaatiota. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin opiskelijoilta, jotka työskentelevät opintojen ohessa. Lisäksi kerättiin määrällistä aineistoa itse toteutetun kokeilun kautta, jonka tulokset dokumentoitiin. Haastatteluaineisto analysoitiin ja sitä verrattiin määrälliseen aineistoon.
Tutkimustulokset osoittivat, että hybridityön tekeminen opintojen rinnalla vaikuttaa myönteisesti opiskelijoiden talouteen ja ajanhallintaan. Työtä tekevien opiskelijoiden kuukausitulot nousivat selvästi, ja aikaa säästyi verrattuna perinteiseen työskentelytapaan. Toisaalta havaittiin, että hybridityö voi aiheuttaa myös lisäkustannuksia, joita ei tavallisesti synny perinteisessä työmallissa.
Teoreettinen viitekehys rakentui hybridityön, etätyön, opiskelun aikaisen työssäkäynnin ja opiskelijoiden näkökulmien ympärille. Empiirisessä osassa hyödynnettiin aineisto- ja menetelmätriangulaatiota. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin opiskelijoilta, jotka työskentelevät opintojen ohessa. Lisäksi kerättiin määrällistä aineistoa itse toteutetun kokeilun kautta, jonka tulokset dokumentoitiin. Haastatteluaineisto analysoitiin ja sitä verrattiin määrälliseen aineistoon.
Tutkimustulokset osoittivat, että hybridityön tekeminen opintojen rinnalla vaikuttaa myönteisesti opiskelijoiden talouteen ja ajanhallintaan. Työtä tekevien opiskelijoiden kuukausitulot nousivat selvästi, ja aikaa säästyi verrattuna perinteiseen työskentelytapaan. Toisaalta havaittiin, että hybridityö voi aiheuttaa myös lisäkustannuksia, joita ei tavallisesti synny perinteisessä työmallissa.