Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Yrityskulttuuri kilpailuetuna: työnantajalupaus yritysten ulkoisessa viestinnässä

Sironen, Sanna (2025)

 
Avaa tiedosto
Sironen_Sanna.pdf (751.2Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Sironen, Sanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060118902
Tiivistelmä
Kilpailu uusista työntekijöistä tai toisaalta nykyisten pitäminen yrityksessä vaativat sisäisesti tunnistettua hyvinvoivaa yrityskulttuuria ja sen viestintää. Avoin ulkoinen viestintä yrityskulttuurista ja työnantajalupauksesta voi houkutella yrityksiin työntekijöitä, parantaa työnantajamielikuvaa sekä lisätä nykyisten työntekijöiden sitoutumista ja yrityksen vetovoimaa. Sen lisäksi, että hyvin tunnistettu ja viestitty työnantajalupaus ja kulttuuri on yrityksen sisäinen voimavara, se on myös tärkeä osa yrityksen ulkoista työnantajabrändiä. Työnantajalupaus auttaa erityisesti uusia työnhakijoita arvioimaan työnantajaa ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Tutkimus auttaa ymmärtämään, miten kulttuuria ja työnantajalupausta viestiessään yritykset rakentavat työnantajabrändiään ja parantavat kilpailuetuaan työntekijämarkkinoilla.

Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan työnantajalupausta ja yrityskulttuuria ja niiden välittymistä tutkimukseen valittujen yritysten ulkoisessa viestinnässä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka yrityskulttuuri ja työnantajalupaus yhdessä rakentavat yrityksen työnantajabrändiä sekä miten yrityksen arvoja ja kulttuuria ja sosiaalista vastuuta viestitään ulospäin. Erityisesti keskitytään siihen, kuinka yrityskulttuuri ja työnantajalupaus toimivat kilpailuedun uskottavana perustana ja näkyvätkö ne ulkoisessa viestinnässä. Työnantajalupaus toimii erityisesti uusien työntekijöiden työkaluna, kun he arvioivat potentiaalista uutta työpaikkaa. Työnantajalupaus toimii lisäksi työnantajamielikuvan luojana.

Tutkimuksen kohteena oli kolme Suomessa toimivaa yritystä. Nämä yritykset ovat Great Place To Work -sertifioituja yrityksiä ja ovat kolme parasta yritystä suuryritysten kategoriassa vuonna 2025. Tutkimusaineistona analysoidaan yritysten urasivustoja netissä, LinkedIniä ja Instagramia. Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista tapaustutkimusta ja dokumenttiananalyysiä sekä sisällönanalyysia, joiden avulla tarkastellaan, miten yrityskulttuurin arvot ja toimintatavat välittyvät viestinnässä ja voivatko ne vahvistaa yrityksen kilpailuetua markkinoilla. Berthonin malli toimi viitekehyksenä tutkimukselle.

Tutkimustulokset osoittavat, että ulkoisen viestinnän perusteella tarkastellut yritykset ovat tunnistaneet arvojen ja kulttuurin viestinnän, ja osin työnantajalupauksen, tärkeyden erottautumistekijänä. Tulokset korostavat yritysten viestinnässä Berthonin mallin ulottuvuuksista yhteisöllisyyttä, kehittymisen mahdollisuuksia ja työn mielekkyyttä. Jatkuva oppiminen on tulevaisuuden työelämätaito, joka vahvistaa organisaation uusiutumiskykyä muutoksessa. Myös monimuotoisuuden huomioiminen voi toimia kilpailuedun vahvistajana.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste