STARTS LAB XR Stage to Oulu University of Applied Science
Stavén, Petteri (2025)
Stavén, Petteri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018565
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee virtuaalituotannon (Virtual Production) studion rakentamista Oulun ammattikorkeakouluun osana STARTS LAB -hanketta. Työssä keskitytään erityisesti LED-näytön, reaaliaikaisen renderöinnin ja kameraseurannan kaltaisten teknologioiden yhdistämiseen opetukselliseen ja ammatilliseen käyttöön. Tutkimuksessa käsitellään virtuaalistudion suunnittelua, teknisiä haasteita, koulutuskäyttöön soveltuvia luovia työnkulkuja ja tulevaisuuden sovelluksia eri aloilla kuten terveydenhuollossa, insinööritieteissä ja luovassa tuotannossa. Opinnäytetyössä hyödynnetään kirjallisuuskatsausta, asiantuntijahaastatteluja ja käytännön kehitystyötä Oamkin LED-seinän rakentamisen kautta. Virtuaalistudio toimii monialaisena kehitysympäristönä, joka tukee oppimista, tutkimusta ja yhteistyötä elinkeinoelämän kanssa. Opiskelijat ja ammattilaiset voivat kehittää VR-sovelluksia, testata interaktiivisia kokemuksia ja luoda immersiivisiä tarinankerronnan muotoja. Työ painottaa myös tekoälyn ja kestävän kehityksen merkitystä VR-tuotannoissa: esimerkiksi tekoälyä voidaan hyödyntää koulutussimulaatioissa ja resurssien käytön optimoinnissa. STARTS LAB -hanke, tähtää Pohjois-Pohjanmaan luovien ja teknologia-alojen kasvun, kansainvälistymisen ja osaamisen vahvistamiseen. This thesis explores the development of a Virtual Production studio at Oulu University of Applied Sciences as part of the STARTS LAB project.
It focuses on integrating technologies such as LED walls, real-time rendering, and camera tracking into educational and professional use. The study combines theoretical research with practical development, including the construction of an LED wall at Oamk.
The studio serves as a multidisciplinary platform for learning, research, and industry collaboration. It enables students and professionals to create VR applications, test interactive experiences, and explore immersive storytelling. The thesis also highlights the role of AI and sustainability in VR production, and the STARTS LAB project supports the growth and internationalization of creative and technology sectors in Northern Ostrobothnia.
It focuses on integrating technologies such as LED walls, real-time rendering, and camera tracking into educational and professional use. The study combines theoretical research with practical development, including the construction of an LED wall at Oamk.
The studio serves as a multidisciplinary platform for learning, research, and industry collaboration. It enables students and professionals to create VR applications, test interactive experiences, and explore immersive storytelling. The thesis also highlights the role of AI and sustainability in VR production, and the STARTS LAB project supports the growth and internationalization of creative and technology sectors in Northern Ostrobothnia.