Pop/jazz-laulupedagogin tunnetaidot
Kavala, Kamilla (2025)
Kavala, Kamilla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053118774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053118774
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan pop/jazz-laulupedagogin tunnetaitoja ja niiden vaikutusta opettajan ammatilliseen toimintaan, koska laulunopetus tapahtuu pitkälti vuorovaikutuksessa ja oppimisprosesseihin liittyy monenlaisia tunteita.
Opinnäytetyössä kartoitettiin, millaisia merkityksiä pedagogin tunnetaidoilla on ja millaisia näkemyksiä pop/jazz-laulupedagogeilla on asiasta. Tutkimuksessa kysymys rajattiin koskemaan opettajan omia tunnetaitoja, ei niinkään oppilaiden tunteiden käsittelyä, vaikka aihetta sivutaankin. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja se sisältää neljän pop/jazz-laulupedagogin haastattelun. Puolistrukturoiduissa teema-haastatteluissa kerättiin tietoa ja näkemyksiä tunnetaidoista ja niiden tarpeellisuudesta. Haastatteluaineisto koodattiin ja jaoteltiin teemoihin, jonka jälkeen aineisto analysoitiin.
Tutkimustuloksien perusteella pop/jazz-laulupedagogien mielestä laulupedagogilta vaaditaan tunnetaitoja useista syistä. Kävi ilmi, että pedagogi luo tunnetaidoillaan turvallisen ja kannustavan ilmapiirin oppimiselle ja kykenee toimimaan ammatillisesti tunteidensa kanssa ja säätelemään tunteitaan etenkin silloin, kun itselle herää kielteisiä tunteita. Tunnetaitoja pidettiin tärkeinä pop/jazz-laulupedagogin ammatillisen toiminnan ja jatkuvan kehittymisen näkökulmasta.
Ajattelen, että tuloksien perusteella pop/jazz-laulupedagogien tulisi olla hyvin tietoisia tunnetaitojen tärkeydestä ja kehittää niitä aktiivisesti. Lisäksi mielestäni olisi tärkeää pohtia, nostetaanko tunnetaitoja esille ja käsitelläänkö aihetta pop/jazz-pedagogien koulutuksessa. Työn aihetta olisi mahdollista soveltaa muillekin instrumenttipedagogeille ja tyylisuunnille, kuten klassiselle musiikille.
Opinnäytetyössä kartoitettiin, millaisia merkityksiä pedagogin tunnetaidoilla on ja millaisia näkemyksiä pop/jazz-laulupedagogeilla on asiasta. Tutkimuksessa kysymys rajattiin koskemaan opettajan omia tunnetaitoja, ei niinkään oppilaiden tunteiden käsittelyä, vaikka aihetta sivutaankin. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja se sisältää neljän pop/jazz-laulupedagogin haastattelun. Puolistrukturoiduissa teema-haastatteluissa kerättiin tietoa ja näkemyksiä tunnetaidoista ja niiden tarpeellisuudesta. Haastatteluaineisto koodattiin ja jaoteltiin teemoihin, jonka jälkeen aineisto analysoitiin.
Tutkimustuloksien perusteella pop/jazz-laulupedagogien mielestä laulupedagogilta vaaditaan tunnetaitoja useista syistä. Kävi ilmi, että pedagogi luo tunnetaidoillaan turvallisen ja kannustavan ilmapiirin oppimiselle ja kykenee toimimaan ammatillisesti tunteidensa kanssa ja säätelemään tunteitaan etenkin silloin, kun itselle herää kielteisiä tunteita. Tunnetaitoja pidettiin tärkeinä pop/jazz-laulupedagogin ammatillisen toiminnan ja jatkuvan kehittymisen näkökulmasta.
Ajattelen, että tuloksien perusteella pop/jazz-laulupedagogien tulisi olla hyvin tietoisia tunnetaitojen tärkeydestä ja kehittää niitä aktiivisesti. Lisäksi mielestäni olisi tärkeää pohtia, nostetaanko tunnetaitoja esille ja käsitelläänkö aihetta pop/jazz-pedagogien koulutuksessa. Työn aihetta olisi mahdollista soveltaa muillekin instrumenttipedagogeille ja tyylisuunnille, kuten klassiselle musiikille.